Wat is nu de beste lengte voor een webtekst of blog

Wat is nu de beste lengte voor een webtekst of blog?

Deze vraag is een veel gestelde in de wereld van online marketing: hoe lang moet een goede webtekst of blog zijn? De lengte van een tekst van een webpagina houdt de gemoederen flink bezig. De ene keer omdat men ervan overtuigd is dat mensen online niet meer lezen, de andere keer omdat er weer zogenaamd bewijs is dat lengte van een tekst belangrijk is voor SEO. Hoe zit het nu echt?

De juiste lengte samengevat in 1 zin

In de afgelopen jaren heb ik veel teksten opgeleverd voor zowel klanten als mijn eigen website. En heel eerlijk: voor mij bestaat er geen absoluut antwoord op de vraag hoe lang een tekst moet zijn. Toch heb ik 1 gouden regel voor je wanneer je teksten schrijft, of het nu een blogartikel of een webpagina betreft. Die gouden regel is:

Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk

Hoe je dit toepast, leg ik uiteraard uit. Eerst gaan we eens in op de 2 totaal uiteenlopende uitgangspunten die er gesteld worden als het gaat om de lengte van een tekst.

Kort omdat mensen online niet meer lezen?

Een veelgehoord argument om korte teksten te schrijven is dat mensen online niet meer lezen. Maar is dat zo? Ga vooral zelf na hoe je leest. Lees je altijd alles? En wanneer je niet alles leest, hoe neem je de content dan tot je? Natuurlijk zijn er onderzoeken naar gedaan. Zowel AGConsult als het gerenommeerde onderzoeksinstituut Nielsen geven aan dat de meeste mensen vooral de content boven de vouw tot zich nemen. Heb je een interessant verhaal, dan lezen mensen echt wel verder.

Mensen lezen online echt wel, maar anders

Het is beslist niet zo dat mensen online niet meer lezen. Ze lezen wel selectiever. Er is zo ongelofelijk veel te vinden online, dat ze eerst een pagina snel scannen om te bepalen of de informatie die ze zoeken ook op die pagina staat. Herkenbaar? Heb je dat stiekem ook gedaan bij dit artikel? Waarschijnlijk lees jij ook gewoon het hele artikel als blijkt dat dit relevante informatie bevat voor jou. En daar zijn de tussenkopjes belangrijk voor.

Kies voor duidelijke, omschrijvende tussenkopjes

Grote kans dat ook jij de tussenkopjes van dit artikel eerst snel gescand hebt. Daarom zijn deze dus ook belangrijk. Het zal je dan ook niet ontgaan zijn dat ik (vrijwel) iedere alinea voorzie van een koptekst. Door die kopteksten maak je een tekst overzichtelijk en scanbaar voor je lezer, hoe lang deze ook is. Want ik durf te stellen dat de lengte niets uitmaakt. Daar kom ik zo op terug.

Kort hoeft dus niet

Kort hoeft echt niet per se. Mensen lezen heus nog wel online, ze lezen vooral anders. Help ze daarbij door het overzichtelijk te maken. Laten we eerst eens verder ingaan op lange content, dat vooral gehypet wordt als beter voor SEO. Is dat werkelijk zo? En lezen mensen dat wel helemaal dan?

Lange content beter voor je SEO?

Het is een van de vele mythes in de wereld van SEO: lange pagina’s met veel tekst scoren het beste in Google. Deze zogenaamde ‘skyscraper content’ van minstens 2000 woorden wordt bijna als garantie op goede posities gepresenteerd. Maar waar is dat op gebaseerd?

Onderzoek van serpIQ uit 2012: niet geheel duidelijk

In april 2012 publiceerde serpIQ een blog waarin ze stelden dat de pagina’s in Googles top 10 gemiddeld meer dan 2000 woorden bevatten. SerpIQ lijkt niet meer te bestaan, maar ik heb het artikel via het WebArchive nog kunnen opsporen en nagelezen. Hierin mis ik wat informatie, maar het is vooral van groot belang dat er met dit onderzoek enkel correlatie is aangetoond tussen lengte van een tekst en posities in Google.

Volgens onderzoek van serpIQ staat de top 10 van Google vol met pagina's die meer dan 2000 woorden bevatten

Let op: correlatie ≠ causaliteit

Wat in het artikel van serpIQ erg gevaarlijk is, is conclusies trekken zonder verder onderzoek. Men ging ervan uit dat de lengte dus van invloed was op de posities in Google. Echter is dat op geen enkele manier bewezen. Er is hier sprake van correlatie: er is een verband (alle artikelen in de top 10 bevatten >2000 woorden), maar dat toont niet aan dat de top 10-positie een gevolg is van het aantal woorden.

Een correlatie houdt in dat twee variabelen op een ordelijke manier een bepaalde samenhang vertonen. Echter, een correlatie betekent niet hetzelfde als causaliteit (i.e. oorzaak-gevolg relatie). In andere woorden, correlaties vertellen ons niet of er een oorzaak en gevolg relatie tussen twee variabelen bestaat.

Meer in dit artikel op psyblog.nl.

We missen gedetailleerde informatie van serpIQ

Wat niet duidelijk wordt uit het artikel van serpIQ is hoeveel Google top 10’s ze hebben geanalyseerd, maar ook:

  • Voor welke/wat voor type zoektermen
  • Of het in een bepaald land of internationaal is
  • Hoeveel woorden de kortste pagina(‘s) bevatten

Daar zou ik vast nog wat meer aan kunnen toevoegen als ik er nog wat langer over na zou denken. Dus waarop is dit onderzoek nu precies gebaseerd?

Ik vermoed dat het per land nogal eens kan afwijken. In landen waar minder strijd is om de beste positie met content, zou het gemiddeld aantal woorden voor de top 10 wel eens een stuk lager kunnen liggen.

Is het je ook opgevallen?

Heb je de grafiek hierboven goed bekeken? Is het je ook opgevallen dat deze niet echt van hoog naar laag afloopt? De nummer 1 heeft gemiddeld (iets) minder woorden dan de nummer 2. Dus moet je dan net over de 2450 woorden schrijven om nummer 1 te worden, omdat je met meer woorden de nummer 2 wordt? Onzin natuurlijk. Maar wat moet je dan echt qua aantal woorden?

Kort, lang, wat moet je nu echt?

Dus lange content is twijfelachtig en kort geeft niet voldoende uitleg en context. Wat moet je nu echt met je online verhaal? Hoe lang mag het zijn, is er een minimaal of maximaal aantal woorden? Zo komen we weer op wat ik in het begin al aanhaalde:

Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk

Hoe bedoel ik dat precies?

Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk

Je schrijft wat je kwijt moet, zoveel als nodig is om antwoord te geven op alle vragen die bij je lezer leven. In geval van blogs zoals de mijne kom je dan gauw dik over de 700 woorden heen. Sterker nog, meer dan 1000 woorden is bij mij geen uitzondering. Maar schrijf daarbij niet langer dan nodig is. Zowel qua aantal woorden in een zin als in het hele stuk dat je schrijft. Voorkom dat je schrijft omdat er zo nodig veel tekst moet staan. Ik hoef je vast niet uit te leggen waarom.

Schrijf wat je kwijt moet en schrap wat je kunt schrappen

Je schrijft dus wat je echt kwijt moet. Je hele verhaal, zodat je de lezer alles geeft dat hij nodig heeft. Maar maak het dan zo beknopt mogelijk door te schrappen wat overbodig is. Maak zinnen korter waar dat kan, voorkom herhaling en overbodige woorden en dus vooral: haal alles wat niet relevant is voor je verhaal uit de tekst. En maak dat zo makkelijk mogelijk te scannen en lezen door:

  • Tussenkopjes; maken de tekst scanbaar en verleiden je lezer om de alinea te lezen
  • Afbeeldingen; onderbouwen je verhaal en zorgen voor afwisseling in de tekst
  • Opsommingen; maken tekst ook scanbaar en zorgen voor “lucht” in de tekst

En als je vindt dat je tekst SEO-proof moet zijn: voorkom dat het er te dik bovenop ligt op welke zoekterm je gevonden wilt worden. Het valt al snel op en maakt een tekst niet lekker leesbaar.

> Lees hier alles over het schrijven van SEO-teksten
> Lees hier meer over tussenkopjes en hun invloed op SEO

De lengte van een tekst maakt niets uit

Wat mij betreft moet de lengte van een tekst niets uitmaken. Het gaat niet om de lengte, het gaat om hoe sterk de inhoud is. Help jij de bezoeker van jouw website met jouw content? Geef jij voldoende antwoord op alle vragen die je lezer heeft rondom het onderwerp van jouw tekst? En zorg je dat je dat zo leesbaar mogelijk doet? Dan zit je goed. En bedenk vooral: je schrijft voor je lezer, niet voor een zoekmachine. Als je artikel goed is, gaat het echt wel scoren in Google, al is het maar omdat je er links naartoe krijgt. Dat is geen garantie en gaat nooit snel en vanzelf. Dus weet wel dat je je teksten moet (blijven) promoten.

PS dit artikel is 1424 woorden lang, heb jij het als lang ervaren?  😉

Nu ben ik heel benieuwd: heb jij de hele tekst gelezen? Of heb je dit artikel op een andere manier “gelezen”? En hoe denk jij over de lengte van een online tekst? 

9 antwoorden
  1. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Ik ben naar beneden gescrolld (om te zien of er plaatjes/grafieken te bewonderen waren) en zag dat het ruim 1400 woorden bevat. Dus ga ik het morgen wel even lezen. 😉

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Da’s in ieder geval duidelijk 😉 Ben benieuwd hoe je het artikel uiteindelijk leest en of het je dan meevalt qua lengte als je weet dat het ruim 1400 woorden zijn 🙂

      Beantwoorden
  2. Agnes
    Agnes zegt:

    Al scannend heb ik jouw 1400 woorden zo gelezen Nathan. Al lezend bepaal ik onderweg wat ik oversla en waar ik terugschakel om alinea’s volledig en goed te lezen. Ik merk ook dat ik niet altijd van boven naar onder lees, maar van boven naar onder naar boven etc. Hoe interessanter de inhoud, hoe meer alinea’s (die ik eerst hebt overgeslagen) ik alsnog lees. Zo werkt het nu eenmaal online en daar speel je op in met je koppen! Dankjewel weer voor je heldere visie op H1’s, H2’s etc.!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Interessant om zo eens mee te krijgen hoe jij online leest Agnes, leuk. En je toont aan dat mensen (in ieder geval jij) heus nog wel lezen, als de inhoud maar interessant is. Daarom is het ook van belang niet te schrijven op lengte, maar op inhoud. Kun je dat kort doen, doe het dan kort, maar heb je er 2000 woorden of meer voor nodig, dan zij dat maar zo. Toch?

      Beantwoorden
  3. Michiel
    Michiel zegt:

    Eens met je stelling “zo lang als nodig, zo kort als mogelijk”! Yoast hanteert een minimum van 300 woorden, maar dat is meer vanuit de gedachte dat het lastig wordt om met minder woorden relevant te zijn voor een bepaald zoekwoord/onderwerp (hoewel zeker niet onmogelijk).

    Het hangt volledig af van de zoekintentie en de gewenste informatiehoeveelheid. Als iemand zoekt op “geschiedenis van het Romeinse rijk” is hij/zij op zoek naar langere achtergrondartikelen. Maar iemand die zoekt op “wanneer was de maanlanding” is alleen geïnteresseerd in het jaartal en heeft voldoende aan een featured snippet met een paar regeltjes tekst. Google speelt hierop in en laat de zoekresultaten zien die aansluiten bij de informatiebehoefte. Dat maakt het ook lastig in algemene zin te zeggen hoelang een artikel zou moeten zijn: het hangt er maar van af :).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat minimum van 300 woorden is ook eens gelanceerd en door veel SEO’s overgenomen als de magische grens van minimum aantal woorden. Ik geloof daar niet zo in. Het is wel zo dat bij ik pagina’s (niet artikelen) op een website kies voor een aparte (sub)pagina wanneer er over een subonderwerp meer dan 300 woorden geschreven kan worden.

      Jouw aanvulling over de zoekintentie is helemaal de juiste. En de conclusie over de lengte van een artikel absoluut ook 🙂

      Beantwoorden
  4. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Inmiddels gelezen. Had zeker 3x zo kort gekund. Zag er veel herhalingen in. En helaas las ik niet iets nieuws.

    Wel weet ik uit een grijs verleden dat Google alleen de eerste 100 KB van een html-pagina indexeerde. Of dat nog zo is weet ik niet. Destijds heb ik m’n oline afkortingenbestand in 30 delen gehakt, zodat Google alles zou indexeren en dat lukte.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      De herhaling zit ‘m volgens mij vooral in mijn ‘Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk’, die een paar keer voorkomt. Meer toch niet?

      Google indexeert gewoon alles nu hoor. Als dat bij 100kb zou blijven, kan een afbeelding dat al helemaal opslokken. Dus als dat ooit al gold, zijn we die tijd gelukkig ver voorbij nu.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.