Beperkte data in de Zoekwoordplanner: een SEO- én SEA-probleem

Beperkte data Zoekwoordplanner: SEO- én SEA-probleem

In augustus 2016 wijzigde Google iets in de Zoekwoordplanner dat enorme impact heeft. Echt enorme impact. Dit is een heus probleem. Niet alleen voor SEO, maar ook voor online adverteerders (SEA). Zorg dat je weet hoe dit precies zit en wat voor impact het heeft voor jouw onlinemarketingstrategie.

Wat er gebeurde

Zoals vrijwel altijd begon het met mensen die opmerkten dat er iets mis leek te zijn. In dit geval in de Zoekwoordplanner. Google gaf namelijk het zoekvolume niet meer in getallen weer, maar in “ranges” (bereik/reikwijdte dus). In plaats van tientallen of honderdtallen, werd er nu enkel een bereik weergegeven met een minimum- en een maximumaantal zoekopdrachten. En daarmee snijdt de zoekmachinegigant zich wat mij betreft flink in zijn eigen vingers.

Oordeel zelf, dit is wat er weergegeven werd:

Zoekvolumes in Zoekwoordplanner in reikwijdte (ranges) in plaats van containers

Bron: Search Engine Roundtable

De horror! 10K – 100K of 1K – 10K, wat kun je daarmee?

Vergelijk dat met het gemiddeld maandelijkse zoekvolume dat we gewend zijn om te zien:

Gemiddeld maandelijkse zoekvolume in containers, zoals we dat kennen

Betekent dit dat zoekvolumes tussen 10 en 100 straks worden weergegeven als 10 – 100? Dat is nog erger dan de containers waarin het zoekvolume werd weergegeven.

Wat is er aan de hand?

Wat is er dan precies aan de hand? Volgens een verklaring van de zoekmachine, wordt een exacter zoekvolume enkel weergegeven voor partijen die een bepaald budget uitgeven aan AdWords. Kleine ondernemingen met een lager budget krijgen dus enkel deze reikwijdte te zien. Daarnaast wordt het aantal keren dat je data opvraagt in de Zoekwoordplanner beperkt:

In addition, other advertisers may trigger the limited data view by reaching a limit on the number of searches for search volume data (specifically, requests to our API).

Bericht CassieH over zoekvolume in Zoekwoordplanner op Adwords helpforum

Impact voor SEO-campagnes

Deze wijziging heeft niet alleen effect op AdWords/SEA-campagnes. Het heeft ook flinke impact op SEO-campagnes. Veel bedrijven en bureaus/SEO-specialisten maken gebruik van de Zoekwoordplanner om zoekvolumes op te halen voor het gebruik in SEO-campagnes. Dat betekent dat je geen duidelijke zoekvolumes meer hebt om je SEO-strategie op te baseren.

Dom, dom, dom!

In een eerder blog (om precies te zijn een week voor ik dit blog publiceerde) gaf ik al aan dat het dom is van Google om niet alle zoekvolumes te tonen. Toen was er nog sprake van dat er zoekvolumes enkel weergegeven zouden worden wanneer op een bepaalde zoekterm geadverteerd werd. Toen leek dit gelukkig niet aan de orde, wat nu aan de hand is, is eigenlijk nog erger dan dat. Dom, dom, dom van Google.

Waarom krijg ik niet de juiste data?

Waarom kiest Google ervoor om de exacte data enkel aan grote adverteerders met flinke budgetten te geven? Daarbij dient overigens opgemerkt te worden dat die data nog steeds niet erg exact zijn, zoals ik in het artikel over de nadelen van de Zoekwoordplanner al constateerde. Maar waarom krijg ik als potentiële of kleine adverteerder die data niet, terwijl ik wellicht later wel meer ga adverteren? Daarmee snijdt Google zichzelf in de vingers.

Google snijdt zichzelf in de vingers

Doordat kleine adverteerders niet de juiste data krijgen, zullen ze minder bereid zijn te investeren in hun AdWords-advertenties. Je wilt je campagne toch op de juiste data kunnen baseren? Of wil Google wellicht enkel nog bureaus bedienen? Dat zou betekenen dat kleine partijen enkel bij bureaus terechtkunnen óf niet meer investeren in AdWords.

Wil Google enkel nog bureaus bedienen?

Een reden dat deze wijziging wordt doorgevoerd zou kunnen zijn dat Google enkel nog bureaus wil bedienen die AdWords-campagnes uitvoert voor klanten. En daarbij ook de grote klanten, die hun SEA-campagnes zelf beheren. Denk aan landelijke spelers als Wehkamp, Coolblue, bol.com. Zij zullen nog wel de data te zien krijgen zoals we gewend zijn.

Onder anderen Heleen Altena van Beter Gevonden -van wie je hieronder ook een reactie leest-, merkte op 9 augustus op dat er iets gaande was:

Zoekwoordplanner geeft enkel reikwijdte weer - Tweet Heleen Altena 9 augustus 2016

Reactie van Adwords-specialisten

Mijn mening is een, met name op SEO-gebied, maar wat vinden anderen ervan? Met name de Adwords-specialisten?

Lars Maat, AdWords-specialist Maatwerk Online:

Ik snap niet wat hierin de gedachte is van Google. Blijkbaar is het dus zo dat als je niet veel besteed in AdWords, je dus ook niet alle data te zien krijgt. Waarom zouden ze die data niet gewoon openbaar willen hebben? Wat is de gedachte hierbij? Ik vind het ook niet fair richting alle AdWords gebruikers. Op het moment dat je een goede campagne wilt draaien is het handig om even in de zoekwoordplanner te kijken. Dat wordt dus anders!

Wouter Blom, Zoekmachine Marketing Consultant, Stramark:

Een beweging van Google is al langer dat ze willen dat websites niet bezig zijn met targetten van zeer specifieke keywords. Ze willen dat we pagina’s en websites maken die autoriteit zijn over een onderwerp, dus niet over een keyword. Dit past ook in de grotere beweging dat bezoekers steeds meer op verschillende kanalen moeten worden bereikt om ze te overtuigen te kopen. Het verwijderen van de keyword data in uit Analytics, het samenvoegen van keywords in Search Console, keyword matching aanpassingen in Adwords en het samenvoegen van keywords in de Keyword Planner is allemaal onderdeel van dezelfde trend.

Ondanks dat Google dat graag wil, zien wij voor veel keywords dat je ze wel heel specifiek kan en moet targetten om goede resultaten te halen voor klanten.

Wat gaat het betekenen voor SEO- en SEA-campagnes.

Je zal langer moeten testen in AdWords voordat je iets kan overzetten naar een SEO strategie. Je zal meer tijd en energie zelf in de campagnes moeten steken en minder leren vertrouwen op de Keyword Planner en de Search Console. Je zal zelf moeten nadenken, aannames doen en testen. Zowel voor AdWords als voor SEO.

Maar zoals altijd: de makkelijkste manier om dat te doen is met AdWords. Dus weer meer geld voor Google. Totdat iemand een andere manier vind om goedkoop conversies te genereren. Dan is de interesse in Google opeens heel anders.

Heleen Altena, SEO- en SEA-specialist Beter Gevonden:

De Zoekwoordplanner zelf gebruik ik niet heel vaak meer, voor zoekwoordonderzoeken maak ik liever gebruik van tools die ook wat over de organische concurrentie zeggen. Ik kan op dit moment niet goed inschatten welke invloed dit heeft op andere tools.

Voor een gedegen zoekwoordonderzoek is het in ieder geval onwerkbaar als je alleen nog de ranges te zien krijgt. Omdat de getoonde zoekvolumes geen exacte cijfers zijn gaat het vooral om de vergelijking ten opzichte van elkaar en dat valt dan juist bijna helemaal weg.

Aan de andere kant, toen “not provided” werd aangekondigd heerste er ook lichte paniek. En alhoewel het jammer blijft dat niet alle zoektermen in Google Analytics meer zichtbaar zijn, is de impact achteraf wel meegevallen. Je wordt gedwongen naar een alternatief te zoeken en vaak lukt dat dan ook wel weer.

Elke uitdaging biedt ook weer kansen om je te onderscheiden, dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen.

VS eerst, Nederland volgt ongetwijfeld

Wijzigingen worden altijd als eerste in de Verenigde Staten uitgerold. Op het moment van schrijven is het resultaat dan ook nog niet bij iedereen in Nederland zichtbaar. Ik heb het in ieder geval nog niet gezien. Dat het uiteindelijk ook helemaal in zal worden uitgerold Nederland is een kwestie van tijd. Wat vind jij van deze beslissing van Google? Welke voor- en of nadelen zie jij voor jouw SEO- en/of SEA-strategie?

UPDATE (8 september 2016): In Nederland waren de beperkingen (in ieder geval de ranges) al geconstateerd op het moment van schrijven (ja duh, Heleen Altena had er al mee te maken gehad). Bij wat onderzoek blijkt dat in ieder geval ProRankTracker* geen gebruik maakt van jouw eigen Google/AdWords-account. De beperking voor wat betreft de ranges lijkt daarmee opgelost in ProRankTracker. Het blijft echter wel de vraag of ze niet tegen de beperking in het aantal opvragingen (queries) zullen aanlopen.

Vrijwel alle tools zullen gebruik maken van de data uit de Zoekwoordplanner, en zullen op zijn minst tegen de beperking in het aantal opvragingen aanlopen. Bij gebruik van jouw AdWords-account in de tool, is het vanzelfsprekend dat je de ranges te zien krijgt wanneer je die ook in de Zoekwoordplanner ziet.

*Dit is een affiliate link. Goed advies mag toch vast wel beloond worden? 😉 En als je dan toch betaalt voor die tool…
25 antwoorden
  1. Karin
    Karin zegt:

    Hoi Nathan, bedankt voor je artikel! Helaas zojuist gezien dat dit bij mij het geval is.
    Ik gebruik de zoekwoordenplanner al jaren. Ik investeer niet in Adwords en gebruik als tekstschrijver de zoekwoordenplanner. Nu straf van Google! Ben het volledig met je eens en benieuwd wat collega’s (freelancers) hiervan vinden. Op zoek naar een andere tool denk ik, hoe betrouwbaar is Google nog?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      En jij bedankt voor je reactie Karin 🙂
      Sowieso is het zo dat Google al niet 100% sluitende data geeft, zoals je in dit artikel vast al hebt gelezen. Maar deze stap is echt onbegrijpelijk. En de Moz Keyword Tool is helaas (nog) niet geschikt voor Nederlandse zoektermen…

      Op zoek naar een andere oplossing, maar de meeste tools maken (indirect) gebruik van Googles Zoekwoordplanner, dus het wordt lastig, zeker als je ook maar een beetje een idee van de zoekvolumes wilt krijgen. Ik experimenteer nu met SEO Powersuite en Ahrefs, maar ook die halen (volgens mij) de data uit de Zoekwoordplanner. Lastig.

      Zullen we elkaar op de hoogte houden als we een alternatief vinden?

      Beantwoorden
      • Karin Jonkers
        Karin Jonkers zegt:

        Hoi Nathan,

        Bedankt voor je reactie! Ja fijn om elkaar op de hoogte te houden, op verschillende SEO blogs is inmiddels nuttige info te vinden. Moz is inderdaad nog niet geschikt voor Nederlandse zoektermen, zo zijn er nog een paar. Onder andere: KeywordKeg.com (maar zij zijn wel bezig met andere talen). Ik heb ook een tijdje getest met SEO Powersuite en kreeg ranges te zien. Wat ik dacht, werd bevestigd. SEO Powersuite is ook gekoppeld aan de zoekwoordenplanner (geen API). Voor het gemak hun reactie op mijn vraag:
        “Our software collect such data as number of searches directly from Google Adwords.
        Yes, now Google shows only the ranges for the number of searches volumes, but just for the Free accounts. So if you would like to see the exact numbers you should have the paid account (For Google Adwords).”

        “Hello Karin, thanks for the response.

        > – A paid account for Google Adwords?? What do you advise? You mean setting up an Adwords campaign or do yo refer to a paid seo ps license?

        “Yes, you should have the campaign.
        For more details concerning the Google Adwords Campaign, please contact their support, as they can provide more details. The software just displays the data from Google Adwords directly, so if your account provide ranges it will show the ranges, and if the exact numbers – then the exact numbers.

        > – Do this paid seo ps license uses an API for the Google keyword planner?

        “No, the software directly via internal browser visit the your Google Adwords account which you specify in the settings.

        > – Below you refer to fixing this. Do you mean fixing the problem for the free and paid accounts or just for the free account?

        We will fix the bug, which does not allow to see the ranges, as for now the software shows e.g. “10100” instead of “10-100″.
        This will be fixed for all the versions.”

        > – It should be nice to communicate about this at the seo ps blog. Other people commented on this. Setting up a new Google account is just a temporary workaround, which I have tried

        “Yes, this will be discussed on our forum.”

        For now our software cannot show the ranges, so the volumes can be incorrect, but this should be fixed with the next update.

        Blijft vaag, SEO Powersuite is nu nog niet echt een goede keuze. Eisen aan een goede tool zijn tenminste (denk ik :):
        – API
        – Geschikt voor zoekwoordenonderzoek met Nederlandse zoektermen
        – Algoritme updates (bij SEO PS komt dat nog bij de abbo prijs, is ook al een hoop over geschreven)

        Keywordtool.io vind ik helemaal zo gek nog niet. In ieder geval geschikt voor Nederlandse (long-tail) zoektermen én maakt gebruik van een API (voor zover ik weet).

        Ik kijk uit naar je bevindingen met ProRankTracker en Ahrefs.

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          ProRankTracker (PRT) werkt lastiger dan Ahrefs, heb ik gemerkt. Bij PRT moet je allereerst al een domeinnaam/website koppelen aan een project, daarnaast moet je nogal veel en diverse acties uitvoeren om suggesties te krijgen. Eerst zelf enkele zoektermen invoeren, daarna op verschillende plekken suggesties verkrijgen en dan vallen de suggesties mij ook nog tegen.

          Ahrefs wint het dan, omdat je daar gewoon zoektermen kunt invoeren en dan suggesties en zoekvolumes krijgt. Maar daar vallen de resultaten me ook nog wel eens tegen. Waar ik op zijn minst de zoekterm met volume verwacht, krijg ik soms niks te zien. Terwijl de Zoekwoordplanner dan wel bijvoorbeeld 10-100 aangeeft. En suggesties volgen er dan ook niet eens.

          Geen van beiden zijn dus echt een perfecte oplossing. Helaas.

          SEO Powersuite gebruik ik ook, maar vind ik ook erg omslachtig. Onduidelijk vaak ook. Niet erg gebruiksvriendelijk. Ook daar moet je eerst een project aanmaken met domeinnaam en daarnaast halen zij de zoekvolumes ook op met jouw Adwords account, daar moet je eerst mee inloggen.

          Jouw lijstje met eisen vind ik heel goed. Al ben ik wel benieuwd wat je precies bedoelt met “algoritme-updates”.

          Beantwoorden
  2. Lars Vermoolen
    Lars Vermoolen zegt:

    Er is nog steeds een manier om vrij betrouwbaar bezoekersaantallen te verkrijgen. Hiervoor voeg je verschillende zoekwoorden toe aan een plan, vervolgens ga je naar de diagnose tool (planning beoordelen) en zet je het bod op maximaal en je dagbudget ook. Vergeet hierbij niet je zoektypen op exact te zetten.

    Beantwoorden
  3. Brend van den Berg
    Brend van den Berg zegt:

    Ik kom er zojuist ook achter dat hij bij mij niet meer werkt. Vind het vooral lastig om nu goed te adviseren voor het aantal potentiële searches op mobile en tablet. Als hier tips voor zijn hoor ik het graag, want in mkb land speelt (helaas) nog steeds vaak de gedachten, mijn doelgroep zit niet op…

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Brend, de meeste tools maken gebruik van Googles Zoekwoordplanner. Garanties zijn dus niet te geven. Vooralsnog werkt ProRankTracker* wel zonder beperkingen. Deze maakt geen gebruik van jouw login(s) in de Zoekwoordplanner, dus als jouw account last heeft van de beperkingen, heb je er in ProRankTracker geen last van. Ook Advanced Web Ranking moet nu nog werken.

      Alle tools zullen echter de ontwikkelingen in de gaten moeten houden, omdat ze (vrijwel) allemaal de Zoekwoordplanner gebruiken voor de zoekvolumes en suggesties. Ik denk dat ze daarom geen van allen ook maar enige zekerheid kunnen bieden.

      *omdat ik hier werk voor heb gedaan (navraag, zelf testen) maak ik gebruik van een affiliate link. Als je toch gaat betalen voor een tool, mag ik vast wel een kleine vergoeding voor mijn advies toch? 😉

      Beantwoorden
  4. Jeroen Fidder
    Jeroen Fidder zegt:

    Ik heb een SECockpit-abonnement. Dit is hun reactie op de vraag van een gebruiker welk effect dit gaat hebben voor die tool (in Zwitsers-Engels): ‘We are on top of this change and currently we have good solutions where this does not affect any of our SECockpit customers.’
    Beetje vaag dus nog.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Zoals ik ook al in mijn reactie naar Brend aangeef, kan geen enkele tool zekerheid geven. Althans, niet als ze gebruik maken van de data uit de Zoekwoordplanner. Allemaal zullen ze op de een of andere manier geconfronteerd worden met de ranges en anders wel met de beperking in opvragingen (queries). Voor de data uit de Zoekwoordplanner is namelijk altijd een Google-account nodig en zo’n account gaat tegen die beperkingen aanlopen, in ieder geval het aantal opvragingen.

      De beperking in het aantal opvragingen/queries baart mij persoonlijk nog het meeste zorgen. Puur omdat er vast wel een manier gevonden kan worden om met een tool die data op te halen. Maar die tool gaat dan toch op de een of andere manier tegen het maximaal aantal opvragingen aanlopen. Toch?

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik heb er wel een poging toe gedaan. Het nadeel dat ik ondervond was dat je met ProRankTracker enkel zoektermenonderzoek kunt doen wanneer je het koppelt aan een domeinnaam. Je moet dus al een domeinnaam hebben óf de domeinnaam van een concurrent gebruiken om het zoektermenonderzoek te doen. Als je PRT gebruikt, is het wel prettig dat ze zoekvolumes weergeven voor “lokaal” (eigenlijk “nationaal”) en “wereldwijd”.

      Heb je zo een goed beeld?

      Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Ik ben benieuwd wat SEO Effect oplevert. Wil je jouw ervaringen delen met ons? 🙂 Werken ze met login via je AdWords-account, gebruiken ze cloud, geven ze zoektermen en zoekvolumes voor Nederland en Nederlandse zoektermen? Ik ben benieuwd!

          Beantwoorden
  5. Hunter Baars
    Hunter Baars zegt:

    SEO Effect werkt prima. Je kunt een campagne beheren met 100 keywords, waarvan vervolgens zoekvolume, groeipotentieel, easy to do en KEI worden weergegeven. Deze kun je exporteren, verwijderen en eventueel weer max. 100 keywords ingeven. Je kunt ook onderzoek doen op relevante zoekwoorden. Dan kun je er max. 30 ingeven en dan zoekt hij er ca. 700 bij. Mijn eerste indruk is goed.

    Beantwoorden
      • Hunter Baars
        Hunter Baars zegt:

        Dit is niet de KEI die je kent zoals hierboven beschreven. Deze doet het anders en dat merk je aan de resultaten.

        IKEI
        Definitie
        De Intentional Keyword Effectiveness Index (IKEI) ofwel intentionele zoekwoord effectiviteitsindex is een waarde die het optimum zoekt tussen zoekvolume en concurrentie voor een zoekwoord. Hoger is beter.
        Hoe te gebruiken
        Zoekwoorden met een hoge IKEI zijn relatief makkelijk om een goede plek in de zoekresultaten mee te veroveren en hebben een interessant zoekvolume.
        Sorteer de lijst van hoog naar laag door twee keer op de kop ‘IKEI’ te klikken. Bovenaan de lijst krijg je dan woorden die interessant zijn omdat ze een relatief lage concurrentie en een hoog zoekvolume kennen.

        Voor Eur. 22,00 koop je 3 credits. Hiermee kun je 1 maand werken.

        Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor jouw reactie Keesjan. Zoveel tools, zoveel mogelijkheden. Ga SEOeffect zeker ook nog eens testen. Klopt het dat Bing en Google beide worden gebruikt voor de zoekvolumes en is dat eventueel te scheiden? Wellicht handig om dat alvast te weten 🙂

      Beantwoorden
  6. Keesjan Deelstra
    Keesjan Deelstra zegt:

    Hoi Nathan,
    “Klopt het dat Bing en Google beide worden gebruikt voor de zoekvolumes en is dat eventueel te scheiden? ”
    We gebruiken alleen de Adwords keyword planner data. Wel rekenen we het verwachte zoekvolume om naar landelijk op basis van het marktaandeel van Google in het land waarin je zoekwoordonderzoek doet. Stel je doet in Nl onderzoek dan rekenen we een zoekvolume van 920 om van 92% naar 100% = 1000.

    Daarnast berekenen we ook het verkeer wat je al krijgt op zoekwoorden op basis van je Google search console en Google Analytics data.

    Zie https://www.seoeffect.com/nl/seo-tools/keyword-tool-voor-zoekwoorden-onderzoek/ voor meer details. of kijk eesn een filmpje op https://www.seoeffect.com/nl/support/zoekwoordonderzoek-nl/zoekwoordonderzoek-in-vogelvlucht-met-seo-effect/

    Bedenk ook dat SEO Effect meer is dan alleen zoekwoordonderzoek. Zoekwoorden zijn het juiste begin van een SEO traject maar met linkbuilding ga je de wedstrijd winnen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Kijk, zo wordt het nog wat duidelijker. Hunter veronderstelde kennelijk dat SEO Effect Google en Bing combineerde.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.