TLD (Top Level Domain)

De veelgebruikte afkorting TLD staat voor Top Level Domain. Kort gezegd is dit de extensie aan het eind van je domeinnaam. Deze extensie is veelal gebaseerd op land (.nl, .be, .de, et cetera), maar er zijn ook meer algemene TLD’s, zoals .com, .net en .org

Welke Top Level Domain kies je?

De keuze voor het Top Level Domain is niet voor iedereen even eenvoudig. Hierbij baseer je de keuze vooral op je doel en doelgroep. Wanneer je je enkel op je eigen land richt, is het logisch en verstandig om de TLD van je land te kiezen. Heb je plannen om je op meer landen te richten, of richt je je op meer landen, dan zijn er twee mogelijkheden:

  1. Een algemeen Top Level Domain, zoals .com of .net, of .eu wanneer je je op Europese landen richt
  2. Een eigen domeinnaam per land, met het daarbij passende Top Level Domain

De voor- en nadelen

Algemeen TLD

De keuze voor een algemeen TLD voor je internationale inspanningen betekent dat je moet kiezen hoe je de verschillende landen bedient qua taal. Kies je voor een volledig Engelstalige website, omdat Engels de international voertaal is? Of kies je voor een meertalige website, die bewerkelijk is, omdat je dan alle talen moet blijven bijhouden? Het voordeel van een algemeen TLD is dat je slechts aan 1 website kosten hebt.

Eigen domeinnaam per land

De keuze voor een eigen domeinnaam per land, inclusief TLD van het land, betekent dat je per land een website moet bijhouden. Zowel kostentechnisch als qua websitebeheer vergt dit veel van je zakelijke bronnen (financieel, personele inzet). Voordeel is wel dat je makkelijker een klik hebt met je bezoeker, die zich eerder “thuis” voelt op je website die je voor zijn/haar land hebt opgezet. Een nadeel is weer dat er een kans is dat je niet voor ieder land dezelfde domeinnaam (maar dan uiteraard met de landextensie van dat land) kunt aanschaffen.

Invloed op je vindbaarheid

Als het op vindbaarheid aankomt, is het begrijpelijk dat een zoekmachine de voorkeur geeft aan de TLD van het land waarin iemand zoekt. Wanneer iemand in Nederland zoekt op “letterzaken” en er is iemand die letterzaken.be heeft opgezet, is het logisch dat de Nederlandse gebruiker van de zoekmachine eerst letterzaken.nl te zien krijgt.

NB: Er spelen veel meer factoren een rol, dus voorgaande hoeft niet per se zo te zijn. Bij SEO spelen vele factoren een rol. Voorgaande voorbeeld is vooral van toepassing wanneer alle andere omstandigheden (vrijwel) gelijk zijn.

Begrippenlijst