Wat zijn sitelinks?

Sitelinks zijn extra links onder het zoekresultaat van een bedrijf. voor 1 website, onder de hoofdlink (voornamelijk de homepagina) van een website. Je ziet sitelinks met name verschijnen bij ‘branded search’: een zoekopdracht voor een bedrijf, merk of andere bekende naam. Hier verschijnt dan de link naar de homepagina, met daaronder een aantal extra links:

Sitelinks voor Letterzaken in de zoekresultaten van Google

Dit is de meest voorkomende vorm voor sitelinks: eerst de homepagina in de zoekresultaten en daaronder paginatitels met een verkorte meta-omschrijving.

Google vertoont de sitelinks met name bij het eerste resultaat in de zoekmachines, waarbij de sitelinks zorgen voor minder vertoningen van de andere resultaten. Waar normaliter 10 webpagina’s worden vertoond, worden bij SERP’s met 6 sitelinks nog maar 7 andere resultaten op diezelfde zoekresultatenpagina getoond.

In de verschillende zoekmachines

Zowel Google, Yahoo als Bing vertonen sitelinks. Bij Google is de kans wel het grootst dat je die krijgt. Bij Yahoo en Bing komen ze beduidend minder vaak voor. Naast de uitgebreide sitelinks zoals je ze in bovenstaande screenshot ziet, zijn er ook sitelinks die enkel als ankertekst worden getoond in Google:

Verkorte sitelinks, enkel als ankertekst getoond

In dit voorbeeld zijn het ankers naar een onderdeel van een pagina. Deze worden dan ook weergegeven omdat er een anker in de pagina zelf is gemaakt.

Hoe krijgt jouw website die sitelinks?

Er is geen garantie op het krijgen van sitelinks in de organische zoekresultaten. Je maakt het zelf mogelijk door een logische websitestructuur en mogelijk door interne links naar relevante pagina’s.  Dit is echter geen garantie, Google bepaalt of er sitelinks worden geplaatst. Ook heb je niet alle invloed op welke sitelinks er geplaatst worden. Het is de zoekmachine die dit bepaalt. Tot 2016 kon je via Google Search Console zelf pagina’s uitsluiten voor vertoning bij de sitelinks.

Waartoe dienen ze?

Sitelinks maken het de Google gebruiker makkelijk om direct naar een relevante pagina op jouw website te gaan. Wanneer iemand op je bedrijf zoekt, is er bijvoorbeeld een grote kans dat deze contact met je wil opnemen. Wat is er dan makkelijker dan die pagina direct te kunnen vinden in de zoekresultaten? Maak het dus mogelijk dat de sitelinks worden vertoond in Google.

In Google Ads

Ook in Google Ads kun je gebruik maken van sitelinks. Dit is een keuze die je zelf maakt bij het aanmaken van je advertenties. Dit zijn de zogenaamde sitelinkextensies binnen Google Ads.

Een advertentie in Google Ads met sitelinks

Begrippenlijst