SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. In goed Nederlands is dat ‘zoekmachine-optimalisatie. Daar kun je al de conclusie uit trekken wat het inhoudt. SEO/zoekmachine-optimalisatie omschrijf ik zelf als volgt:

SEO is het verbeteren van onderdelen van je website, om het de zoekmachines makkelijker te maken om te begrijpen waar je website danwel pagina over gaat.

Hoger in de organische zoekresultaten

Bij SEO draait het om hogere posities krijgen in de organische zoekresultaten. Waar vroeger nog wel eens verder gezocht wordt dan pagina 1 van Google, geldt tegenwoordig vrijwel alleen pagina 1 nog. Dus is de focus om in ieder geval in de top 10 te komen. Op iedere zoekresultatenpagina (SERP) staan normaliter 10 organische zoekresultaten en hoe hoger je daarin staat, hoe meer klikken er over het algemeen naar jouw webpagina zullen volgen.

3 pijlers

SEO drijft op 3 belangrijke pijlers, die ieder weer allerlei factoren kennen die invloed hebben. Deze 3 pijlers vallen weer onder 2 hoofdonderwerpen: on-page (op jouw website) en off-page (buiten jouwe website). De 3 pijlers zijn:

  • Techniek; door technische optimalisatie draait jouw website beter, wat gunstig is voor jouw bezoekers en je posities in Google (on-page).
  • Content; tekst en beeld geven letterlijk inhoud aan jouw website, het zijn de onderwerpen waar jouw website of webpagina over gaan (on-page).
  • Autoriteit; dit betreft voornamelijk backlinks naar jouw website/webpagina (off-page).

Deze 3 pijlers bestaan weer uit vele SEO-factoren, die ieder weer gewogen worden om te bepalen op welke positie in de zoekresultaten jouw webpagina krijgt voor een bepaalde zoekterm. Door zoveel mogelijk te sleutelen aan deze SEO-factoren, verbeter je jouw posities in Google.

Alleen Google?

Gaat SEO dan alleen over Google? Feitelijk wel. Als je het helemaal puik doet, houd je ook de andere zoekmachines bij, maar met meer dan 90% marktaandeel is Google veruit de grootste zoekmachine in Nederland. Heel zwart-wit gesteld leveren de andere zoekmachines je maar een paar broodkruimels op, terwijl je van Google een week brood kunt eten. Een SEO-professional zal zich dus in eerste instantie vooral op Google focussen. Dat levert je sneller meer klanten op.

Hoger in Google=meer klikken=meer klanten

Kort gezegd betekent hoger in Google meer klikken naar jouw webpagina en meer klikken moet resulteren in meer klanten. De eerste 5 posities in Google leveren gemiddeld zo ongeveer 75% van de klikken op:

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Optimaliseren kan pas als je wat hebt gemaakt

Heel strikt genomen kun je pas iets optimaliseren wanneer je wat hebt gemaakt. Optimaliseren betekent ‘verbeteren’ en iets dat er niet is kun je niet verbeteren. Echt SEO toepassen doe je dus ook pas wanneer je website online staat. Toch begint de zoekmachine-optimalisatie al voor je aan jouw website begint.

Zoekmachine-optimalisatie begint al voor je aan jouw website begint

Een website neerzetten zonder voorbereidingen te hebben getroffen voor SEO, is als een huis bouwen zonder de interne infrastructuur te hebben bepald (elektriciteit, leidingen…). Je bent niet voorbereid op de toekomst en moet achteraf nog alles gaan aanpassen, zodat je optimaal kunt wonen. Ook voor SEO leg je een basis voordat je jouw website laat bouwen. Dat begint sowieso met goed zoektermenonderzoek.

SEO is complex

Hoewel SEO in basis eenvoudig uit te leggen is, is het complexe materie die je niet zomaar beheerst. De basis leg je zelf, met goede voorbereiding, na lancering van je website is het goed werken aan verschillende onderdelen van SEO. Door je er goed in te verdiepen, kun je dat zelf uiteindelijk doen, of je schakelt een SEO-specialist in.

Begrippenlijst