Wat is retargeting? - Letterzaken begrippenlijst online marketing

Wat is retargeting of remarketing?

Retargeting is een strategie binnen online adverteren, waarbij iemand die een website of webshop bezocht heeft, advertenties op basis van dat bezoek te zien krijgt. In het kort betekent retargeting dus het opnieuw benaderen van een bezoeker door middel van (gerichte) advertenties.

Retargeting in de praktijk

Grote kans dat je dit herkent: je hebt een website of webshop bezocht en nadien zie je op verschillende websites een advertentie van die website of webshop verschijnen. Sterker nog: in het geval van een webshop zie je misschien zelfs één of meerdere producten die je hebt bekeken op de webshop. Op deze manier wil de adverteerder ervoor zorgen dat jij terugkeert naar hun website om uiteindelijk klant van hen te worden.

Hoe werkt retargeting?

Het bedrijf dat retargeting inzet, plaatst een zogenaamde Smart Pixel in de website. Deze Smart Pixel plaatst bij bezoekers een retargeting-cookie, die ervoor zorgt dat de bezoeker op websites die advertenties weergeven, hun advertentie weergeeft. Zo wordt de bezoeker herinnerd aan de bezochte website, waardoor de kans toeneemt dat deze de website weer bezoekt.

Ook op Facebook

Retargeting is niet enkel voorbehouden aan SEA. Zo bestaat er ook Facebook retargeting. Zoals de naam al aangeeft, worden de advertenties dan binnen Facebook weergegeven.

Begrippenlijst