Een nieuwe website? Begin met zoektermenonderzoek

Zoekmachine-optimalisatie? Begin met zoektermen-onderzoek

Je kunt nooit te laat beginnen met de optimalisatie van je website. Maar eigenlijk kun je ook niet te vroeg beginnen. Want wat als je site al helemaal staat en je komt er dan achter dat je het eigenlijk anders had moeten doen? Natuurlijk, je kunt nog van alles veranderen aan je site. Maar dat is toch weer extra werk. Om dat extra werk te voorkomen, begin je dus met onderzoek van je zoektermen of zoekwoorden.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 23 april 2014 en is op 25 maart 2018 geüpdatet

Zoekwoorden vs. zoektermen

Het zal je opvallen dat ik vooral de uitdrukking ‘zoektermen’ gebruik. De meeste vakgenoten zeggen ‘zoekwoorden’, wat naar mijn mening tot verwarring kan leiden. Bij ‘zoekwoord’ of ‘zoekwoorden’ kun je het idee krijgen dat het werkelijk om een enkel woord gaat, terwijl dat juist niet het geval is. Ik zal dit illustreren met twee voorbeelden.

1. Golf, golf of golf? Kijk uit voor hoge concurrentie

Wanneer je als autohandelaar diverse Volkswagen Golfs in de verkoop hebt, kun je ervoor kiezen om in te zetten op ‘Golf’. Echter, je concurreert dan ook met de andere betekenissen van het woord ‘golf’. Dat zijn natuurlijk de sport en het bewegende water. Op dit enkele zoekwoord zie je dus flinke concurrentie van verschillende betekenissen van het woord. Om van de kracht en het marketingbudget van de sterkste concurrenten maar niet te spreken.

Zoektermenonderzoek of zoekwoorden onderzoek - golf

2. Het doel van de zoekopdracht

Naast de concurrentie die op zo’n enkel zoekwoord een enorme rol speelt, heb je ook te maken met het doel van de zoekopdracht: de zoekintentie. Waar is iemand die “golf” in de zoekmachine intypt naar op zoek? Jouw tweedehands auto’s? Kleine kans. Dus áls je al hoog in de zoekmachines eindigt, is een groot deel van de mensen die dat woord heeft ingevoerd niet op zoek naar jouw specifieke aanbod. Zorg er dus voor dat je met je zoektermen aansluit op datgene wat je werkelijk te bieden hebt. En dus ook waar de Google gebruiker naar op zoek is…

Je kunt pas echt optimaliseren als je zoektermen bepaald hebt

Pas als je weet waarop je gevonden wilt worden, kun je zorgen dat je daarop optimaliseert. Eigenlijk moet ik het omdraaien, en is het:

Pas als je weet waar je doelgroep op zoekt, kun je je webpagina’s daarop optimaliseren

Of je nu begint aan een compleet nieuwe website, of dat je een bestaande website wilt optimaliseren. In beide gevallen krijg je door het zoektermen-onderzoek inzicht in de voor jou relevante zoektermen.

Hoe doe ik dat dan?

Uiteraard wil je nu weten hoe je dat zoektermen-onderzoek doet. Daar zijn diverse mogelijkheden voor. Kort samengevat zijn er drie mogelijkheden:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Gratis tools
  3. Betaalde tools

De volgorde van deze drie is bewust. Het loopt namelijk van makkelijk uitvoeren en een beknopt resultaat naar bewerkelijker en uitgebreid. Wil je gedegen onderzoek doen waar goede zoektermen uit komen, dan zul je er ook meer voor moeten doen. Daar heb ik een praktische handleiding voor geschreven.

Lees hier mijn praktische handleiding voor zoektermenonderzoek.

Waarom beginnen met zoektermen-onderzoek?

Zoals je hebt kunnen zien zijn er diverse factoren om rekening mee te houden wanneer je jouw site wilt optimaliseren. En dat wil je, want je wilt toch gevonden worden? Begin dan goed voorbereid begint aan je website door de juiste zoektermen te kiezen. Welke voordelen heb je dan met het zoektermen-onderzoek?

  • Je gebruikt direct de juiste en haalbare zoektermen
  • Je hebt helder welke titels je pagina’s moeten krijgen
  • Je monitort vanaf het begin je vindbaarheid op jouw zoektermen

Een goed begin is het halve werk, zie je?

Wanneer begon jij met je zoektermen-onderzoek? Deed je dat al voor de lancering van je website, ben je er achteraf mee aan de slag gegaan? Laat het hieronder weten. 


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.