Hoe ik zonder actieve linkbuilding aan backlinks kom

Links zijn belangrijk voor SEO. Ze zijn per slot van rekening een belangrijk onderdeel van ‘autoriteit’ als 1 van de pijlers van SEO. En dus zal je weleens verteld worden dat je aan linkbuilding moet doen. Maar is dat zo? Ik leg je graag uit hoe ik zonder actieve linkbuilding toch aan links kom. Nou ja, met een klein beetje actieve linkbuilding dan…

Google en links als SEO-factor

Je weet ongetwijfeld al dat links naar je website -de zogenaamde backlinks– door Google worden gezien als een soort ‘stem’ op jouw website. Hoe meer stemmen, hoe belangrijker een website wel moet zijn, was het idee. En dus ontstond er een discipline binnen de zoekmachine-optimalisatie die zich puur op het verkrijgen van backlinks richt: linkbuilding.

Actieve linkbuilding of niet?

Er zijn vele manieren om actief aan linkbuilding te doen. En ik zal niet ontkennen dat ze over het algemeen werken. Al is het op de korte termijn. In een aantal gevallen is er wel een risico. Koop je namelijk links, dan weet je vaak niet op wat voor websites de backlinks naar jouw website komen te staan. De geschiedenis met het Nederlandse linkbuildingbedrijf Get Indexed toont aan dat die manier van werken niet geheel zonder risico is.

Mijn links zijn verdiend

Zo’n 95% van mijn links heb ik echt helemaal zelf “verdiend”, ik heb er zelf niet actief werk van gemaakt om ze te krijgen. Ongeveer 4% bestaat uit links die je krijgt bij een online vermelding, zoals die op bedrijvengidsen. De laatste procent komt van actief werken aan linkbuilding. Hoe ik de links krijg en waarom ik er toch ergens actief werk van heb gemaakt, vertel ik je graag.

1: Bied je lezer waardevolle content

Dit is wel echt de basis voor de backlinks die ik krijg. Iedere week doe ik mijn stinkende best om een zo goed mogelijk artikel te schrijven voor jou. En er zijn mensen die ze zo waardevol vinden dat ze ernaar linken. Wat precies het idee is achter Googles PageRank. De echte basis van linkbuilding dus.

2: Plaats content op andere websites

Zoals de hele wereld bestaat uit samenwerkingen, is er ook niks mis met samenwerken met andere website-eigenaren. Een gastblog kan voor de bezoekers van een website juist een waardevolle aanvulling zijn op de gebruikelijke blogs op die website. Zo vraag ik wel eens mensen om hun kennis te delen, omdat ik die zelf niet heb. En andersom word ik ook gevraagd om blogs te schrijven voor andere ondernemers.

Voor Rhapsody Design schreef ik een gastblog over SEO

Voorbeeld van een gastblog, in dit geval bij Rhapsody Design. Met natuurlijk een linkje 🙂

Gastbloggen op daarvoor bestemde platformen

Er zijn ook veel platformen die drijven op gastblogs. Zonder externe auteurs kunnen ze niet bestaan, zo zijn er op gebied van (online) marketing diverse platformen:

  • DutchCowboys
  • FrankWatching
  • Marketingfacts
  • Emerce
  • imu

Uiteraard is het wel de bedoeling dat je artikelen aanlevert die echt wat toevoegen. Als lid van het SEO-panel van FrankWatching vis ik er zo uit wat er puur geschreven is om een linkje te krijgen. En zelfs dat is nog niet erg, als het er maar niet te dik bovenop ligt en het artikel zelf wel echt waardevol is.

Zelf begon ik in 2014 met schrijven voor Marketingmed, dat inmiddels is overgenomen door en geïntegreerd in imu.nl.

Maar Google haat gastbloggen, toch?

Sinds 2014 zijn er veel SEO-specialisten die zeggen dat gastbloggen niet mag van Google. Ik durf te stellen dat dat wel heel zwart-wit gesteld is. Er werd te veel misbruik gemaakt van gastbloggen om op die manier maar een link te pakken, maar zoals ik hiervoor ook al aangaf: als je schrijft om waarde toe te voegen, is er niks mis met gastbloggen.

Waar komt dat verhaal dan vandaan?

Het verhaal is de ronde gaan doen nadat Matt Cutts, destijds nog ‘Head of webspam’ bij Google op zijn persoonlijke blog aangaf dat gastbloggen als SEO-tactiek wat hem betreft zijn langste tijd gehad had. Enkele redenen waarom je dit best met een korrel zout mag nemen:

  1. Het staat op Matt Cutts’ persoonlijke blog en is geen officiële uiting van Google
  2. Google kan niet zomaar “zien” of je een gastblog schrijft voor de link of niet

Laten we eerlijk zijn: ze kunnen je niet zomaar afstraffen omdat je gastblogs schrijft.

En verder…

Het laatste dat ik er nog over wil zeggen is dat het wel een signaal naar Google kan zijn wanneer je plotseling op veel verschillende websites gastblogs plaatst. Zeker wanneer je veel vergelijkbare artikelen op die diverse websites plaatst, zoals die vermaledijde guestographic…

3: Vermeld je bedrijf op bedrijvengidsen

Veel bedrijven slaan de plank mis doordat ze wel een website hebben, maar zich verder lijken te verstoppen. Als je op een bedrijfsnaam zoekt en niet meer vindt dan hun website, hoe betrouwbaar komt dat over? Vermeldingen op diverse bedrijvengidsen draagt bij aan de betrouwbaarheid. Je laat zien dat je niets te verbergen hebt door je bedrijf ook hier in de etalage te zetten.

Op telefoonboek.nl krijg je gewoon een backlink: het begin van je linkbuilding

Ik sta zelf op bijna 100 bedrijvengidsen en op enkele heb ik daar een backlink te pakken. Iedere link helpt, en deze links zijn gratis…

Met of zonder link: pak die vermeldingen

Niet op alle bedrijvengidsen krijg je een backlink. En bij sommige is het een nofollow-link. Geeft niet, doe het gewoon, pak die vermeldingen. Google vindt het fijn als je je niet verstopt. Zeker voor lokale ondernemingen zijn die vermeldingen cruciaal voor je vindbaarheid. Maar niet alleen voor lokale ondernemingen, dus ga ermee aan de slag.

Lees hier meer over op ‘Verbeter zelf je lokale vindbaarheid’.

4: Gebruik webmentions als aanleiding voor een link

Soms wordt jouw bedrijf online genoemd, maar staat daar geen link bij. Zonde, zeker ook omdat het de lezer dan extra moeite kost om zelf naar jouw website te gaan. Maak daarom gebruik van webmentions om backlinks te krijgen. Zelf heb ik dat een paar keer gedaan toen ik naar aanleiding van een training werd genoemd in enkele blogs. Want waarom zouden ze niet even dat linkje plaatsen naar mij, terwijl ze mij noemen?

Hoe je ontdekt wie jou heeft genoemd lees je in dit artikel.

5: Toch een beetje actieve linkbuilding

Bovengenoemde tactiek met de webmentions is natuurlijk al een vorm van actieve linkbuilding. En eentje die wat mij betreft niet verkeerd is. Iemand kan even vergeten zijn een link te plaatsen of geen idee hebben waarom het slim is om het wel te doen.

Link outreach: zelf anderen benaderen voor een backlink

Bij wijze van uitzondering neem ik zelf een enkele keer contact op met anderen voor een linkje. Zoals voor mijn artikel over Keyboost, waar enkele anderen ook al eens over hadden geschreven. Ik linkte naar hun artikel, dus ze konden ook wel naar mij linken toch? Missie geslaagd.

De andere kant: benaderd worden

Zoals ik outreach doe (hoe uitzonderlijk dat ook is), zo doen anderen dat natuurlijk ook. Over het algemeen ben ik daar heel kritisch op en ga ik er niet zomaar op in. Soms is er een uitzondering met een persoonlijke mail (niet de algemene die je vaak krijgt over linkruil) en dan kijk ik of er iets mogelijk is. Mits ik wel iets terug krijg natuurlijk. En ook dat doe ik bij hoge uitzondering.

Eigenlijk moet het ‘link earning’ zijn

Zoals je onder punt 1 al las, hoor je je backlinks toch voornamelijk echt te verdienen. We zouden dat dan ook ‘link earning’ moeten noemen in plaats van linkbuilding. Maar waarom zou het erg zijn als je actief aan de slag gaat om links te krijgen? In bovenstaande punten staan genoeg voorbeelden waarbij het terecht is om even een handje te helpen. Toch?

Google beweert bij hoog en bij laag dat het niet mag

Door enkele uitspraken van grote namen bij Google ontstond de discussie of je nu wel of niet linkbuilding mag doen. Onder andere John Mueller reageerde in een discussie op Googles Webmaster Help Forum dat je zelf geen links mag “maken”.

Je mag volgens John Mueller van Google op geen enkele manier zelf aan backlinks werken

Ook hier geldt weer: hoe moet Google zien dat jij op een of andere manier actief werkt aan het krijgen van links? Waarom zou je niet mogen vragen om een link als je ergens genoemd wordt? En is je aanmelden bij een online bedrijvengids dan ook niet goed, wanneer je er een link bij krijgt? Aan de andere kant: je kunt dus een hoop links krijgen op behoorlijk natuurlijke manieren, zoals je al ziet.

En jij, hoe kom jij aan je links?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.