Googles Mobile-first index - dit is wat we nu weten

Alles wat we nu weten over de Google Mobile-first index

Eind 2016 kondigde Google aan de mobiele content van websites te gaan gebruiken voor de indexering in hun zoekmachine. In dit artikel neem ik je mee door alles wat we nu weten over deze zogenaamde Mobile-first index. Deze grote update is de meest historische wijziging in Google tot nu toe.

Wat is de Mobile-first index?

De Mobile-first index betekent een enorme ommezwaai binnen de index van Google. Tot nu toe gebruikte Google namelijk de desktopversie van jouw website om te indexeren. Dit betekent dat de content op de desktopversie van je website wordt opgeslagen op de servers van Google. En dit dan weer gebruikt om te bepalen welke posities je in de zoekresultaten krijgt voor bepaalde zoekopdrachten. Bij Mobile-first dient de mobiele versie van jouw website als uitgangspunt. Google zal eerst de mobiele versie van jouw website zoeken en crawlen, als die er niet is, komt de desktopvariant aan de orde. Daarom dus ook ‘Mobile first’.

Gebruik Google op mobiel is reden voor Mobile-first index

Desktop of mobiel, maakt het wat uit?

Voor veel websites zal het geen of weinig verschil maken. De mobiele versie is dan een iets andere weergave van exact dezelfde website. Meestal hebben we dan over responsive websites, in een enkel geval over een speciale mobiele website met dezelfde content als de desktopversie. Als dat alleen een opmaak is die beter op mobiel past en dezelfde content laat zien, is er niks aan de hand. Wanneer je ervoor gekozen hebt om een aparte mobiele weergave te maken die jouw websitebezoeker minder laat zien dan jouw desktopversie, wordt het een ander verhaal.

En wat betekent dit precies?

Er zijn websites die op de mobiele versie minder content vertonen dan op de standaard desktopversie. Men kiest er bijvoorbeeld voor om geen afbeeldingen te tonen of zelfs de teksten in te korten. Omdat steeds meer mensen de zoekmachine gebruiken met een mobiele telefoon, is het logisch dat de mobiele content ook wordt gebruikt om te indexeren. Voor websites die op mobiel andere content hebben dan als de desktopversie van een website betekent dit dat de posities in Google enorm zullen wijzigen.

Waarom doet Google dit?

Zoals hiervoor al aangegeven, gebruiken steeds meer mensen hun mobiele telefoon om op internet te zoeken. Sinds 2015 wordt er wereldwijd meer op mobiel gebruikgemaakt van Google dan op desktop. Er zijn zelfs landen waar pc’s en laptops niet of nauwelijks zijn ingeburgerd en waar de mobiele telefoon dus de persoonlijke computer is geworden. Er is dus duidelijk sprake van een verschuiving van desktop haar mobiel voor zoeken op internet.

Mobiele zoekopdrachten sinds 2015 meer dan desktop zoekopdrachten in Google

Eerste berichtgeving: indexering mobiele content

In eerste instantie gaf Google aan dat de mobiele content als basis zou dienen voor indexering van websites in de zoekmachine. Dit betekent dat teksten zoals die op de mobiele weergave van jouw website staan, mee wegen voor jouw posities in de zoekresultaten. Zijn die anders dan de desktopweergave, dan is de kans groot dat jouw posities in Google flink zullen veranderen zodra de Mobile-first index uitrolt.

Ook mobile Pagespeed gaat meewegen

Hoewel Google in eerste instantie aangaf dat enkel de content zou meewegen voor de Mobile-first index, kwamen ze daar later op terug. Veel SEO-specialisten verwachtten al dat ook de laadtijd een rol zou gaan spelen. Dat werd in eerste instantie zelfs expliciet ontkend door Google. Later volgde een bericht dat ook mobile pagespeed van invloed zal zijn op de zoekresultaten.

En niet-mobielvriendelijke websites dan?

De vraag rijst terecht wat deze Mobile-first index betekent voor niet-mobielvriendelijke websites. Mobielvriendelijkheid speelt in deze grote update geen enkele rol. Het gaat hier puur om het indexeren van websites, gebaseerd op content en laadtijd. Dat door de toename van het gebruik van mobiel voor internet en zoeken betekent dat een niet-mobielvriendelijke website gewoon geen optie meer is, is een ander verhaal

En wanneer rolt de Google Mobile-first index uit?

Toen Google de Mobile-first index aankondigde, leek het de bedoeling dat deze op redelijk korte termijn zou uitrollen. De verwachting was dan ook dat dit in 2017 een feit zou zijn. Eind 2017 lijkt echter al niet meer realistisch in de uitrol staat nu gepland voor 2018. Ergens is het ook niet gek, het gaat namelijk om een fundamentele wijziging in de manier waarop Google webpagina’s indexeert en positioneert in de zoekresultaten. Met recht een historische wijziging goed door te voeren, is tijd nodig.

Zo, je bent weer helemaal bij. Alles wat er bekend is over Google Mobile-first index heb je in dit artikel gelezen. Heb je toch nog vragen of opmerkingen, dan lees ik die graag in jouw reactie hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.