Alles wat je moet weten over de nieuwe Google lay-out

Alles wat je moet weten over de nieuwe Google layout

Op vrijdag 19 februari 2016 vond een van de meest drastische wijzigingen in de zoekresultaten van Google plaats. Google verwijderde de advertenties (Adwords) in de rechterkolom naast de zoekresultaten op desktop. Wat is er nu aan de hand en wat gaat dit betekenen voor SEO en SEA?

Wat is er nu precies aan de hand?

Wanneer je zocht in Google, kwam je regelmatig advertenties tegen. Die advertenties kwamen van Googles eigen Adwords, een belangrijk onderdeel van hun verdienmodel. Tot februari 2016 stonden er maximaal drie advertenties boven de organische zoekresultaten en stond er een zestal rechts daarvan. Dat was niet bij alle zoekresultaten, vooral bij zoekopdrachten waar een product of dienst bij past.

Geen advertenties in de rechterkolom meer

Google bevestigde aan Search Engine Land dat de advertenties uit de rechterkolom in de zoekresultaten op desktop verdwenen. De reden hiervoor is volgens Google zelf meer uniformiteit in de zoekresultaten. Wel zouden er vaker 4 advertenties bovenin worden vertoond.

Vaker 4 advertenties bovenin

Volgens Google worden er per februari 2016 alleen bij zoekopdrachten met “een hoge commerciële waarde” een vierde advertentie bovenin kan verschijnen. Wat is dan “een hoge commerciële waarde”? Het wordt gebracht als hoge uitzondering, toch zie ik al vaak 4 advertenties boven de organische zoekresultaten verschijnen.

Ter illustratie hieronder de zoekresultaten voor de zoekterm “SEO teksten” in 2014 en in februari 2016:

Zoekresultaat Google op SEO-teksten juli 2014

Zoekresultaat in Google op de zoekterm “SEO teksten” in juli 2014 met rechts 6 advertenties

Zoekresultatenpagina seo-teksten Google met 4 advertenties - februari 2016

Zoekresultaten voor “SEO teksten” in februari 2016 met 3 advertenties boven de organische zoekresultaten

Verderop ga ik in op wat dit betekent voor jouw zoekmachinemarketing-strategie. Eerst nog de uitzonderingen op de nieuwe lay-out:

Twee uitzonderingen

Er zijn twee gevallen waarin er in de rechterkolom nog wel iets wordt weergegeven in de zoekresultaten:

  1. Google Knowledge Graph Box
  2. Product Listing Ads (Google Shopping)

Google Knowledge Graph Box

De Google Knowledge Graph Box verschijnt wanneer je op een onderwerp, merk of bedrijf zoekt. Een bekend persoon, stad, land, bezienswaardigheid, zoek erop en je krijgt geheid in veel gevallen rechts de Knowledge Graph Box te zien. In deze afbeelding zie je hoe dat eruit ziet voor WordPress specialist Lamper Design:

Zoekresultatenpagina Knowledge Graph Box Lamper Design

 

Uiteraard krijg je voor populaire producten juist weer Google Shopping (Product Listing Ads, afgekort PLA) te zien.

Product Listing Ads

Vooral webwinkels presenteren de populaire producten die ze verkopen graag in Google Shopping. De Product Listing Ads van Google Shopping worden op desktop voorlopig gewoon nog weergegeven.

Zoekresultatenpagina Google met PLA-Google Shopping iPhone - februari 2016

Voor de duidelijkheid: op mobiel wordt Google Shopping ook gewoon weergegeven. In de mobiele zoekresultaten zie je de PLA’s boven de gewone Adwords-advertenties.

Zoekresultaten iPhone Google mobiel met PLA-Google Shopping - februari 2016

Google Shopping in mobiele zoekresultaten

Geen organische zoekresultaten boven de vouw

Met deze wijziging zijn er zoekresultatenpagina’s (SERPs) waarbij niet direct organische zoekresultaten zichtbaar worden. Boven de vouw (alles wat je op de pagina ziet zonder te hoeven scrollen) worden dan advertenties en lokale zoekresultaten getoond:

Lokale SERP zonder organische zoekresultaten

 

Wat betekent deze wijziging voor jouw SEO- en/of SEA-strategie?

Nu deze wijziging duidelijk is, is het belangrijk om je te realiseren wat het betekent. Dit geldt voor zowel SEO (organische vindbaarheid) als SEA (betaalde vindbaarheid; Adwords). Er zijn diverse effecten mogelijk naar aanleiding van deze wijziging.

SEA duurder?

Er worden minder advertenties weergegeven in de SERPs : 4 in plaats van 9. De concurrentie wordt daardoor hoger, wat normaliter leidt tot hogere kosten. Houd de voorgestelde biedingen en de kosten per klik (CPC) dus in de gaten als je gebruik maakt van Adwords.

SEO lastiger?

Er zijn collega’s die stellen dat SEO nu lastiger wordt. Er ontstaat tenslotte minder ruimte boven de vouw voor de organische zoekresultaten. En ja, dat is best ‘evil’ van Google. Al is de vraag of mensen niet gewoon doorscrollen naar de organische resultaten.

Scrollen en scannen verandert

Mede door de invloed van smartphones worden webpagina’s anders bekeken tegenwoordig. Dat geldt ook voor de zoekresultaten in de zoekmachines. Al in 2014 liet een eye-trackingonderzoek zien dat we webpagina’s steeds meer verticaal scannen met onze ogen. We blijven ook niet per se meer boven de vouw, we scrollen op mobiel makkelijker door, wat ons scrollgedrag op desktop ook lijkt te beïnvloeden. Hierdoor zijn de resultaten onder de vouw minder “waardeloos” geworden dan voorheen.

Nummer 7 is de nieuwe nummer 1 in Google?

Aansluitend op bovenstaande kwam Daniel Mulder met een interessant statement. Volgens hem is positie 7 in Google nu de belangrijkste positie. Waar voorheen de focus was op de nummer 1-positie, is het nummer 7 de positie die statistisch gezien het meest in beeld blijft. We scrollen weer meer door, dus er zit zeker een kern van waarheid in. En dat doorscrollen komt ook doordat we de advertenties echt wel herkennen.

Mensen herkennen de advertenties

Regelmatige navraag bij mensen die ik spreek resulteert in de eerste conclusie dat de meeste mensen de advertenties in Google wel herkennen. Statistisch is dat niet waterdicht, dat realiseer ik me terdege. Er is echter ook onderzoek naar gedaan. In 2012 werd er volgens Searchenginewatch nog op zo’n 6% van de advertenties geklikt en dus 94% op de organische zoekresultaten. Een ander onderzoek bewees het tegendeel: zo’n 65% van de Google-gebruikers klikte bij echt aankoopgerichte zoekopdrachten op advertenties.

Maar toch…

Maar toch… Ik geloof dat de meeste mensen de advertenties herkennen en in de meeste gevallen bewust klikken. Of dat nu op Adwords of op organische zoekresultaten is…

Wat betekent de nieuwe lay-out voor jouw SEA-strategie?

Op het eerste gezicht lijkt deze zet van Google te betekenen dat er minder advertenties zullen worden vertoond. Uitgaande van het principe van vraag en aanbod, betekent dit hogere CPC. Voor veel kleine en middelgrote ondernemingen wordt adverteren in Google dan minder interessant. Welke stappen moet je nu zetten? Ik heb een paar adviezen.

Advies 1: zet in op SEO

Als je website nog niet op pagina 1 komt met de zoekterm waarop je gevonden wilt worden, zet dan in op SEO. Welke invloed de nieuwe lay-out heeft op de kliks op de organische resultaten, is speculatie. Wanneer je nog niet hoog in de organische zoekresultaten staat, is inzetten op SEO toch echt het eerste advies.

Advies 2: zet in op andere online advertenties

Tekstadvertenties (Search Advertising) zijn niet de enige vorm van online adverteren. Google Adwords kent nog andere mogelijkheden:

  • Display Advertising
  • Shopping Advertising
  • Video Advertising
  • Mobile Advertising

Sowieso is het verstandig een goede afweging te maken van deze verschillende opties voor je Adwords inzet.

Wat betekent de nieuwe lay-out voor jouw SEO-strategie?

De vierde advertentie drukt de organische resultaten naar beneden. Dat je zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten moet komen wordt nu wellicht nog belangrijker. Maar hoe dan?

Advies 1: kies voor de meest relevante zoektermen

Dit moest je al doen, maar is nu nog belangrijker. Kies belangrijke zoektermen. Niet per se de meest commerciële, maar juist die zoektermen waar jij of jouw bedrijf autoriteit in moet zijn.

Advies 2: zet in op lokale vindbaarheid

Heb je een winkel, horeca-onderneming of ander lokaal bedrijf, zet dan in op lokale vindbaarheid. Je ziet dat lokale zoekresultaten direct onder de advertenties vertoond worden. Sinds de uitrol van de Local Stack staan de lokale zoekresultaten in meer dan 90% van de gevallen boven de organische zoekresultaten. Verbeter daarom je lokale zoekresultaten.

Wat deze wijziging werkelijk gaat brengen

Tja, wat deze wijziging werkelijk gaat brengen valt niet te voorspellen. Iedereen heeft er zijn eigen visie op. Wat het effect uiteindelijk zal zijn, of het nu om SEO of SEA gaat, enkel de tijd zal het uitwijzen. En hoewel Google aangeeft de vier advertenties uitgebreid getest te hebben, is het niet uitgesloten dat ze hierop terugkomen als ze zien dat het niet uitpakt zoals verwacht.

Ik ben benieuwd naar jouw visie op deze wijziging in de lay-out van Google. Deel ‘m hieronder en durf gerust tegen mij in te gaan 🙂

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *