Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quick win!

Een van de aspecten waar ik naast tekst op let bij het optimaliseren van websites, is het juiste gebruik van afbeeldingen. Hier gaat namelijk nog veel mis, terwijl afbeeldingen ook bijdragen aan je vindbaarheid. Door afbeeldingen op de juiste manier te gebruiken, dragen ze ook bij aan je SEO. Moeilijk is het allemaal niet, het vergt vooral goede voorbereiding. Grote kans dat je daarmee je vindbaarheid snel verbetert! (let goed op de gouden tip die je in dit artikel vindt…)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 25 september 2014 en op 17 augustus 2017 geüpdatet.

Waarom moet je de afbeeldingen op je website optimaliseren?

Allereerst is het goed om te weten waarom dit zo belangrijk is. Waarom moet je afbeeldingen op je website optimaliseren? Het is vrij simpel: de zoekmachines zoeken naar context op je pagina. “Waar gaat deze pagina over en hoe krijg ik de bevestiging dat deze pagina daar ook echt over gaat?”. Nee, natuurlijk is dat niet echt een vraag, de bots die je website crawlen zijn geen zelfdenkende units. Maar ze krijgen wel de opdracht mee om de pagina’s grondig te analyseren. Waar gaat de pagina over? En vooral: waar blijkt dit uit? Maar de bots herkennen geen foto’s. Die zien niet het verschil tussen een foto van Nathan Veenstra of Michiel Veenstra niet…

Nathan Veenstra of Michiel Veenstra - optimaliseer je foto's voor de zoekmachines

Wat je moet weten over afbeeldingen op je website

Afbeeldingen zijn nuttig, omdat ze wat toevoegen aan je tekst, deze illustreren, en vooral: je webpagina’s leesbaarder maken. Want een pagina met enkel tekst sla je toch gauw over? Als je ze dan toch gebruikt, laat ze dan ook zeker bijdragen aan je SEO. Let dus bij het opmaken van je foto al vóór publicatie op het volgende (en let op: straks volgt een gouden tip!):

  • Zegt de titel iets over wat er op de afbeelding staat?
  • Zegt de titel iets over het onderwerp van de pagina waarop deze staat?
  • Zijn alle woorden en/of namen goed gespeld?

Op deze manier help je de zoekmachinebots begrijpen wat er nu echt op de afbeelding staat en dat die ook echt op deze pagina hoort. In de meeste CMS’en kun je zelf de volgende attributen van de afbeelding invullen:

  1. Titel
  2. Alt Tag (of Alt Tekst)

Deze kun je dezelfde tekst meegeven, maar je kunt er ook wat variatie in aanbrengen. Hier kom ik later op terug. Eerst een onderdeel dat vaak vergeten wordt, waardoor jouw concurrent waarschijnlijk gewoon de plank misslaat. En waar jij dus winst mee kunt boeken.

Afbeeldingen website optimaliseren _DSC

Maak deze fout niet!

Een veel voorkomende fout is het uploaden van een afbeelding direct vanaf de harde schijf wordt geüpload. Wat doen de zoekmachinebots echter? Die lezen ook de bestandsnaam van de foto. En laat dat nou net zijn waar veel mensen te weinig aandacht aan besteden. Hierdoor staan er vaak afbeeldingen met verkeerde bestandsnamen op websites.

Bestandsnaam wordt titel van de afbeelding

Je ziet in bovenstaande afbeelding al dat de geüploade foto ‘DSC0448.jpg’ als naam heeft op mijn harde schijf. Dit wordt 1-op-1 overgenomen en ook gekopieerd in het vak ‘Title’. Die titel kun je in veel gevallen (zoals in WordPress in dit voorbeeld) nog aanpassen, maar dat verandert niets aan de data van de oorspronkelijke afbeelding:

Afbeeldingen website optimaliseren - titel aanpassen

De bestandsnaam wordt dus overgenomen door je CMS. Je CMS genereert daarmee een bestandslocatie inclusief de woorden uit de bestandsnaam. Dat ziet er dan zo uit:

https://letterzaken.nl/wp-content/uploads/DSC0448.jpg

Wat zegt ‘DSC0448’ nu over deze afbeelding? Precies, helemaal niks. Tijd om dat dus anders te doen.

Hoe zet je afbeeldingen optimaal in voor SEO?

Eigenlijk is het niet alleen een SEO-ding. Het gaat ook om bezoekers. Maar goed, we nemen SEO als uitgangspunt. Daarmee moet je uiteindelijk de bezoekers gaan binnenhalen.

Titel van je afbeelding

De titel van je afbeelding wordt in WordPress dus automatisch overgenomen van de bestandsnaam. Dat is op zich prima, als die bestandsnaam maar omschrijft wat er op de afbeelding staat. Mijn gouden tip hiervoor is:

Geef je afbeeldingen een bestandsnaam waardoor je ze zelf ook makkelijk kunt terugvinden.

Je harde schijf is je digitale bibliotheek, waarin je steeds meer media opslaat. Hoe vind je nu die ene foto terug die je zo graag nog eens wilt laten zien? Door ‘m een bestandsnaam mee te geven waarmee je ‘m terugvindt natuurlijk. Die ene leuke foto van jou met Mickey Mouse in Disneyland Parijs vind je niet snel als die DSC0448 heet. Wel als Mickey Mouse en Disneyland Parijs in de bestandsnaam voorkomen. Zie? Het is niet eens moeilijk.

De alt-tag: ook voor visueel beperkten

De alt-tag (of alt-tekst) had oorspronkelijk als functie om te beschrijven wat er op de afbeelding stond wanneer de afbeelding niet weergegeven werd op een webpagina. In het stenen tijdperk van internet liep de verbinding over een telefoonlijn en dat was vergelijkbaar met een GPRS-verbinding op je mobiel. Bijna dan. Traag in ieder geval. Door de weergave van afbeeldingen uit te schakelen, laadde een webpagina sneller. De alt-tag werd dan vertoond op de plek waar de afbeelding stond, zodat je een idee had wat er op de afbeelding stond.

Tegenwoordig is de alt-tag vooral van belang voor mensen met een visuele beperking. Die hebben software die webpagina’s voorleest voor ze. De alt-tag wordt ook voorgelezen, zodat ze dus weten dat er een afbeelding staat en wat er op staat.

Tekst in de alt-tag

De alt-tag geeft je de mogelijkheid om wat te variëren op de titel.

 

Voor je bezoeker en voor Google

De afbeeldingen zijn er vooral voor je bezoeker. Ze zorgen voor afwisseling van de tekst, ondersteunen je tekst en maken je website duidelijk en overzichtelijk. Daarnaast helpen ze Google om je pagina’s beter te begrijpen. Zeker als je de eerder genoemde punten gebruikt voor de juiste omschrijvingen.

Optimaliseer je afbeeldingen en win van je concurrenten

Zorg er dus voor dat je de afbeeldingen die je wilt gebruiken voor je webpagina al vóór het uploaden de juiste titel geeft. Breng daarbij -net als in je tekst- wel de nodige variatie aan en zorg er dus voor dat niet alle afbeeldingen dezelfde titel krijgen. Dat lijkt veel werk, maar achteraf aanpassen kost meer werk. En wanneer jouw concurrenten hun afbeeldingen nog steeds rechtsreeks uploaden zonder de titel goed aan te passen, heb jij een streepje voor. Een echte SEO quick win dus!

Verwacht geen wonderen, maar het zorgt er zeker voor dat de bots je pagina nog beter begrijpen. En dat is sowieso positief voor je vindbaarheid.

Aanvulling: in januari 2016 werd bekend dat Google afbeeldingen niet regelmatig indexeert. De SEO quick-win zit dus niet direct in het wijzigen van de bestandsnamen en alt-tags. De quick-win zit vooral in direct de juiste namen, titels en alt-tags gebruiken. Niettemin win je altijd als je het beter doet dan je concurrenten.

Daarnaast geldt deze indexering met name voor Google Images. Ik verwacht wel betere resultaten voor jouw pagina’s als geheel wanneer je de afbeeldingen optimaliseert. Alle code wordt wel opnieuw geïndexeerd wanneer Googlebot jouw website weer bezoekt. Voor je algehele vindbaarheid verwacht ik dus wel op korte termijn een positief resultaat. Ik zou het moeten testen om hier een sluitend antwoord op te geven.

Paste jij de titels van je afbeeldingen al aan voordat je ze ging uploaden? Ik ben benieuwd of je dit belangrijke detail al kende!

19 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Heb jij hier specifieke vragen over Carola? Ik kan er zo een blog over schrijven hoor. Het lijkt mijzelf alleen een heel logisch principe. Dus als jij er specifieke punten in behandeld wilt zien, laat dat zeker even weten!

      Beantwoorden
  1. Eduard de Boer
    Eduard de Boer zegt:

    Hoi Nathan,

    Goed advies! Ik zou er ook nog aan willen toevoegen dat het voor lokale SEO (bijv. voor kleine ondernemers) nuttig kan zijn om de foto’s de geotaggen (indien van toepassing) en dus te koppelen aan de bedrijfslocatie. Ook opnemen van een citation in de afbeelding lijkt te kunnen bijdragen.

    Tot zover mijn 2 cent 😉

    Beantwoorden
  2. Rick
    Rick zegt:

    Heel erg duidelijk de informatie op je blog!
    Ik lees het met plezier weer terug.
    Mocht ik nog vragen hebben dan kom ik er snel op terug!
    Groet Rick

    Beantwoorden
  3. Dominique
    Dominique zegt:

    Hoi Nathan, bedankt voor je tip, ik was al een tijdje begonnen afbeeldingen op te slaan met goede namen. Maar ik kan in WordPress het volgende nog aanpassen: Titel-Onderschrift-Alttekst-Beschrijving. Zijn al deze items van belang om in te vullen en kun je dan dezelfde tekst herhalen voor extra consistentie? Maw welke tekst heft welk doel en moet dus hoe ingevuld worden. Alvast bedankt voor je antwoord en succes met je website. Groeten, Dominique

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie, je bent goed op weg Dominique. De belangrijkste onderdelen om te gebruiken zijn Titel en Alttekst. De Titel wordt veelal direct overgenomen vanuit de titel van de afbeelding wanneer je deze uploadt. Die kun je gerust laten staan. De Alttekst (of Alt Tag) biedt je de mogelijkheid nog wat toe te voegen aan de titel, of de afbeelding iets meer te omschrijven. Dit is de tekst die verschijnt wanneer je met de muis over de afbeelding hovert. Deze tekst wordt onder andere ook door blinden en slechtzienden gebruikt, dit is de tekst die hen wordt voorgelezen.

      Je kunt de alttekst een kopie laten zijn van de titel, mooier is het als je er wat extra aandacht aan besteedt om deze iets omschrijvender te laten zijn.

      Beantwoorden
  4. Denise
    Denise zegt:

    Allereerst wil ik zeggen dat je blogs veel info geven en leerzaam zijn! 🙂

    Op dit puntje loop ik echter even klem. Is het gezien je SEO beter om een foto te uploaden met direct de juiste titel of maakt het niet uit als ik die titel na het uploaden aanpas?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel voor de complimenten Denise. Dat is ook wat ik wil bereiken, mooi om te lezen dat dat dus ook lukt 🙂

      In principe is het beter om het vanaf het begin goed te doen. Dat betekent namelijk dat Google direct die woorden uit je bestandsnamen (en alt-tekst) oppakt en meeneemt voor de indexering. Achteraf is geen ramp, dat kan je uiteindelijk alsnog betere posities opleveren. AL is dat wel afhankelijk van de concurrentie. Garanties zijn wat betreft SEO niet zomaar te geven. Uiteindelijk is het Google die bepaalt. Jij kunt alleen maar zo goed mogelijk je best doen om Google te helpen jouw webpagina’s te begrijpen 🙂

      Beantwoorden
      • Denise
        Denise zegt:

        Bedankt Nathan voor je reactie!

        Mijn site draait nu sinds maart dus wat is voor mij verstandiger om te doen? Alle foto’s opnieuw titels geven en opnieuw uploaden en op me site zetten en de huidige erna verwijderen. Of kan ik beter van de huidige foto’s de titels veranderen?

        Groetjes Denise

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Zeker als je website nog niet zo lang online is, is het verstandig nu je foto’s de juiste bestandsnamen te geven en te uploaden. Voeg dan ook gelijk goede alt-teksten/alt-tags toe. Als je dat nu doet, is het nog te overzien. Als je serieus met je website bezig bent, breidt deze zich uit en dat betekent ook meer afbeeldingen. Als je dan overal weer onderzoek naar moet doen en het moet aanpassen…

          De bestandsnamen zorgen voor de (interne) link naar de afbeelding. Als daar relevante woorden voor die pagina in staan, dragen die bij aan je vindbaarheid. En nu ik het zo schrijf, bedenk ik: tijd om dit artikel te updaten en nog duidelijker te maken. 🙂

          Beantwoorden
  5. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Het is echt iets dat nog vaak misgaat Carola. En ik zie zelfs in blogs over het optimaliseren van afbeeldingen dat juist dit wordt vergeten. Of zouden ze het bewust voor je achterhouden? Ik hoop het niet, maar ik bied graag 100% transparantie in dit soort zaken.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Afbeeldingen zelf dragen ook bij aan jouw vindbaarheid op de voor jou relevante keywords (zoektermen). Los van laadsnelheid, die invloed heeft op de performance (en dus de indexering) van je hele website, is indexering op jouw zoektermen relevant. Goed geoptimaliseerde afbeeldingen zorgen niet alleen voor een goede positie van je pagina in Google, maar ook van de afbeeldingen zelf. Door een hoge positie van je afbeelding wordt de gemiddelde positie van jouw website op desbetreffende zoekterm hoger. Op het blog van Letterzaken verscheen eerdere en uitgebreid artikel over het tekstueel optimaliseren van afbeeldingen. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.