Zijn jouw afbeeldingen wel geoptimaliseerd?

Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quick win!

Afbeeldingen op je website optimaliseren

Een van de aspecten waar ik naast tekst op let bij het optimaliseren van websites, is het juiste gebruik van afbeeldingen. Hier gaat namelijk nog veel mis, terwijl afbeeldingen ook bijdragen aan je vindbaarheid. Door je afbeeldingen op de juiste manier in te voegen, zorg je ervoor dat ook deze bijdragen aan je SEO. Moeilijk is het allemaal niet, maar het vergt vooral goede voorbereiding. Grote kans dat je daarmee je vindbaarheid snel verbetert! (let goed op de gouden tip die je in dit artikel vindt!)

Waarom moet je de afbeeldingen op je website optimaliseren?

Allereerst is het goed om te weten waarom dit zo belangrijk is. Waarom moet je afbeeldingen op je website optimaliseren? Het is vrij simpel: de zoekmachines zoeken naar context op je pagina. “Waar gaat deze pagina over en hoe krijg ik de bevestiging dat deze pagina daar ook echt over gaat?”. Nee, natuurlijk is dat niet echt een vraag, de bots die je website crawlen zijn geen zelfdenkende units. Maar ze krijgen wel de opdracht mee om de pagina’s grondig te analyseren. Waar gaat de pagina over? En vooral: waar blijkt dit uit? Maar de bots herkennen geen foto’s. Die zien niet het verschil tussen een foto van Nathan Veenstra of Michiel Veenstra niet…

Nathan Veenstra of Michiel Veenstra - optimaliseer je foto's voor de zoekmachines

Wat je moet weten over afbeeldingen op je website

Afbeeldingen zijn nuttig, omdat ze wat toevoegen aan je tekst, deze illustreren, en vooral: je webpagina’s leesbaarder maken. Want een pagina met enkel tekst sla je toch gauw over? Maar als je ze dan toch gebruikt, laat ze dan ook zeker bijdragen aan je SEO. Let dus bij het opmaken van je foto al vóór publicatie op het volgende (en let op: straks volgt een gouden tip!):

  • Zegt de titel iets over wat er op de afbeelding staat?
  • Zegt de titel iets over het onderwerp van de pagina waarop deze staat?
  • Zie je een spelfout die je ook nog eens niet helpt?

Op deze manier help je de bots begrijpen wat er nu echt op de afbeelding staat en dat die ook echt op deze pagina hoort. In de meeste CMS’en kun je zelf de volgende attributen van de afbeelding invullen:

  1. Titel
  2. Alt Tag (of Alt Tekst)

Deze kun je dezelfde tekst meegeven, maar je kunt er ook wat variatie in aanbrengen. Maar er is een onderdeel dat vaak vergeten wordt, waardoor jouw concurrent waarschijnlijk gewoon de plank misslaat. En waar jij dus winst mee kunt boeken!

Afbeeldingen website optimaliseren _DSC

Maak deze fout niet!

Een veel voorkomende fout is het uploaden van een afbeelding direct vanaf de harde schijf wordt geüpload. Maar wat doen de bots van de zoekmachines? Die lezen ook de titel van de foto vanuit de bron, want die wordt meegenomen in de data van de afbeelding. Je ziet in bovenstaande afbeelding al dat de geüploade foto ‘_DSC0448.jpg’ als naam heeft op mijn harde schijf. Dit wordt een-op-een overgenomen en ook gekopieerd in het vak ‘Title’. Die titel kun je in veel gevallen (zoals in WordPress in dit voorbeeld) nog aanpassen, maar dat verandert niets aan de data van de oorspronkelijke afbeelding:

Afbeeldingen website optimaliseren - titel aanpassen

 

Voor je bezoeker en voor Google

De afbeeldingen zijn er vooral voor je bezoeker. Ze zorgen voor afwisseling van de tekst, ondersteunen je tekst en maken je website duidelijk en overzichtelijk. Daarnaast helpen ze Google om je pagina’s beter te begrijpen. Zeker als je de eerder genoemde punten gebruikt voor de juiste omschrijvingen.

Optimaliseer je afbeeldingen en win van je concurrenten

Zorg er dus voor dat je de afbeeldingen die je wilt gebruiken voor je webpagina al vóór het uploaden de juiste titel geeft. Breng daarbij -net als in je tekst- wel de nodige variatie aan en zorg er dus voor dat niet alle afbeeldingen dezelfde titel krijgen. Dat lijkt veel werk, maar achteraf aanpassen kost meer werk. En wanneer jouw concurrenten hun afbeeldingen nog steeds rechtsreeks uploaden zonder de titel goed aan te passen, heb jij een streepje voor. Een echte SEO quick win dus!

Verwacht geen wonderen, maar het zorgt er zeker voor dat de bots je pagina nog beter begrijpen. En dat is sowieso positief voor je vindbaarheid.

Aanvulling: in januari 2016 werd bekend dat Google afbeeldingen niet regelmatig indexeert. De SEO quick-win zit dus niet direct in het wijzigen van de bestandsnamen en alt-tags. De quick-win zit vooral in direct de juiste namen, titels en alt-tags gebruiken. Niettemin win je altijd als je het beter doet dan je concurrenten.

Daarnaast geldt deze indexering met name voor Google Images. Ik verwacht wel betere resultaten voor jouw pagina’s als geheel wanneer je de afbeeldingen optimaliseert. Alle code wordt wel opnieuw geïndexeerd wanneer Googlebot jouw website weer bezoekt. Voor je algehele vindbaarheid verwacht ik dus wel op korte termijn een positief resultaat. Ik zou het moeten testen om hier een sluitend antwoord op te geven.

Paste jij de titels van je afbeeldingen al aan voordat je ze ging uploaden? Ik ben benieuwd of je dit belangrijke detail al kende!

15 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Heb jij hier specifieke vragen over Carola? Ik kan er zo een blog over schrijven hoor. Het lijkt mijzelf alleen een heel logisch principe. Dus als jij er specifieke punten in behandeld wilt zien, laat dat zeker even weten!

      Beantwoorden
  1. Eduard de Boer
    Eduard de Boer zegt:

    Hoi Nathan,

    Goed advies! Ik zou er ook nog aan willen toevoegen dat het voor lokale SEO (bijv. voor kleine ondernemers) nuttig kan zijn om de foto’s de geotaggen (indien van toepassing) en dus te koppelen aan de bedrijfslocatie. Ook opnemen van een citation in de afbeelding lijkt te kunnen bijdragen.

    Tot zover mijn 2 cent 😉

    Beantwoorden
  2. Rick
    Rick zegt:

    Heel erg duidelijk de informatie op je blog!
    Ik lees het met plezier weer terug.
    Mocht ik nog vragen hebben dan kom ik er snel op terug!
    Groet Rick

    Beantwoorden
  3. Dominique
    Dominique zegt:

    Hoi Nathan, bedankt voor je tip, ik was al een tijdje begonnen afbeeldingen op te slaan met goede namen. Maar ik kan in WordPress het volgende nog aanpassen: Titel-Onderschrift-Alttekst-Beschrijving. Zijn al deze items van belang om in te vullen en kun je dan dezelfde tekst herhalen voor extra consistentie? Maw welke tekst heft welk doel en moet dus hoe ingevuld worden. Alvast bedankt voor je antwoord en succes met je website. Groeten, Dominique

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie, je bent goed op weg Dominique. De belangrijkste onderdelen om te gebruiken zijn Titel en Alttekst. De Titel wordt veelal direct overgenomen vanuit de titel van de afbeelding wanneer je deze uploadt. Die kun je gerust laten staan. De Alttekst (of Alt Tag) biedt je de mogelijkheid nog wat toe te voegen aan de titel, of de afbeelding iets meer te omschrijven. Dit is de tekst die verschijnt wanneer je met de muis over de afbeelding hovert. Deze tekst wordt onder andere ook door blinden en slechtzienden gebruikt, dit is de tekst die hen wordt voorgelezen.

      Je kunt de alttekst een kopie laten zijn van de titel, mooier is het als je er wat extra aandacht aan besteedt om deze iets omschrijvender te laten zijn.

      Beantwoorden
  4. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Het is echt iets dat nog vaak misgaat Carola. En ik zie zelfs in blogs over het optimaliseren van afbeeldingen dat juist dit wordt vergeten. Of zouden ze het bewust voor je achterhouden? Ik hoop het niet, maar ik bied graag 100% transparantie in dit soort zaken.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Afbeeldingen zelf dragen ook bij aan jouw vindbaarheid op de voor jou relevante keywords (zoektermen). Los van laadsnelheid, die invloed heeft op de performance (en dus de indexering) van je hele website, is indexering op jouw zoektermen relevant. Goed geoptimaliseerde afbeeldingen zorgen niet alleen voor een goede positie van je pagina in Google, maar ook van de afbeeldingen zelf. Door een hoge positie van je afbeelding wordt de gemiddelde positie van jouw website op desbetreffende zoekterm hoger. Op het blog van Letterzaken verscheen eerdere en uitgebreid artikel over het tekstueel optimaliseren van afbeeldingen. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *