7 Redenen Om Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

7 Redenen Om Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

In mijn twee vorige blogs heb ik uitgebreid stilgestaan bij een aantal belangrijke voordelen van Google+. Deze voordelen betroffen zowel je persoonlijke profiel als je zakelijke pagina op Google+. Om duidelijk te maken wat je zakelijk aan Google+ hebt, hieronder de 7 belangrijkste voordelen voor jouw bedrijf:

 

1. Invloed Op Je Vindbaarheid In Google

Het delen van een link op sociale media als Twitter, Facebook en LinkedIn zorgt alleen voor verkeer naar je website. Ze tellen niet mee voor de link juicehet zijn NoFollow links. Bij Google+ is de eerste link die je plaatst in je bericht een DoFollow link, mits je die op de juiste manier plaatst:

Link plaatsen in een bericht op Google+

 Ook een link naar jouw website op je Google+ profiel of bedrijfspagina is een DoFollow link en draagt dus bij aan jouw PageRank. Het valt niet uit te sluiten dat dit in de toekomst verandert, wanneer Google ontdekt dat hier op onjuiste wijze gebruik van wordt gemaakt (spammen), maar vooralsnog heeft het dus zeker zin om je links te plaatsen op Google+.

 

2. Lokale Weergave Van Je Bedrijf

In het eerste blog over Google+ liet ik al zien dat je een vermelding op de kaart krijgt door een Google+ Lokaal pagina aan te maken. Er zijn meer voordelen dan alleen je plekje op de kaart, deze komen hieronder nog aan bod. Het grote voordeel als jij nu begint en er zijn nog geen of weinig concurrenten, dat je hoger in de lijst komt:

Lokale weergave van je bedrijf door gebruik van Google+

 

Wanneer er sterke concurrentie is, zoals in dit geval, heb je nog enige invloed op jouw positie. Dus wil je op A komen terwijl je op B, C of lager staat, werk dan aan jouw autoriteit op je vakgebied. Op die manier zul jij, en daarmee je website, hoger gewaardeerd worden.

 

3. Meer Opvallen In De Zoekresultaten

UPDATE juli 2014: Onderstaande was ten tijde van de publicatie van dit blog actueel. Inmiddels is hier door Google een wijziging in aangebracht en is de vermelding van de auteur beperkt tot enkel de vermelding van de naam

UPDATE 29 augustus 2014: op 28 augustus kondigde Google’s John Mueller het einde van Google Authorship aan. Of het definitief is, weet je nooit zeker. Vooralsnog is dit in ieder geval geschiedenis.

In mijn blog ‘Google Plus Voor Je Bedrijf‘ kwam de koppeling “rel=author” al aan bod. Wanneer je echt wilt opvallen in de zoekresultaten, val je toch eerder op met een foto naast de platte tekst?

Opvallen in de zoekresultaten - Blad Voor Je Mond - Tekstschrijver Dedemsvaart

Om te voorkomen dat de waarde hiervan afneemt, heeft Google wel besloten om authorship te beperken. Je moet het dus wel echt verdienen door het leveren van kwaliteit en waarde.

Vervolg update: de profielfoto van de auteur wordt niet meer weergegeven sinds juli 2014. Wel staat de naam van de auteur nog vermeld, waar voordelen aan te koppelen zijn als betrouwbaarheid en profilering van de auteur. En wat er in de toekomst nog aan het Google Authorship zal wijzigen? Wie het weet mag het zeggen.

4. Interactie Met Je Doelgroep

Ik hoor je al zeggen: “duh, op sociale media draait het om interactie”. Klopt. Op Google+ kan dat echter ook op nog persoonlijkere wijze. Want met Google Hangouts kun je direct communiceren met je klanten, zonder dat jij daarvoor hun gegevens nodig hebt. Je kunt het exclusief maken door alleen op uitnodiging in de Hangout te komen, maar je kunt ook kiezen voor een openbare Hangout.

 

5. Overzichtelijk Indelen Van Je Connecties

Zowel op je privéaccount als je pagina kun je mensen toevoegen aan kringen. Jij maakt de kringen en jij beheert ze. De ander ziet niet aan welke kringen jij hem of haar hebt toegevoegd. Wel wordt er een melding verstuurd wanneer jij iemand aan jouw kringen toevoegt. Deze kringen zijn heel nuttig als jij iets met een specifieke groep mensen wilt delen. Houd hier dus vooral ook rekening mee wanneer jij je kringen creëert.

 

6. Deel En Leer In Communities

Ik ben heel enthousiast geworden van de communities in Google. Je deelt informatie met gelijkgestemden en leert weer van anderen. Het is vergelijkbaar met de groepen op Facebook, maar wel een stuk overzichtelijker. En wanneer een groep uitgebreid is qua onderwerpen, kun je categorieën aanmaken.  Zo kun je ook kiezen welke berichten je wel of niet leest, op basis van de vermelding van de categorie.

 

7. Reviews Zichtbaar In Google

Op je lokale Google+ pagina kunnen klanten hun reviews achterlaten. Ze beoordelen je met het welbekende vijfsterrensysteem en kunnen daar ook nog hun ervaringen bij schrijven. Vooral dat laatste is waardevol, want mensen nemen zo’n ervaring van een andere klant erg serieus. Enkel “Goed restaurant” is natuurlijk te beperkt om een beslissing op te nemen. Staat er echter uitgebreid hoe lekker het eten was, hoe goed de bediening en wat voor geweldig wijnassortiment het restaurant heeft, ben je veel eerder geneigd om de aanbeveling op te volgen. En de sterren worden zichtbaar in de zoekresultaten wanneer je 10 of meer recensies hebt ontvangen. Je webbouwer (of jij zelf als je dat kunt), dient hiervoor wel de juiste code toe te voegen aan je site. En dat levert dan dit beeld op:

Reviews zichtbaar in Google

BONUS: Er NU Bij Zijn Is Vooroplopen (Nu Nog Wel!)

Zoals met alle nieuwe dingen, heb je een voorsprong wanneer je er als (een van de) eerste(n) bij bent. Je loopt voor op je concurrenten wanneer jij als eerste de sterren van de reviews zichtbaar hebt. Sterker nog: je hebt waarschijnlijk telkens meer reviews dan je concurrenten en laten we eerlijk zijn: hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder het overkomt toch? Als je nu denkt “ik ga direct beginnen met Google+”, kijk dan eerst even of je niet stiekem al een profiel hebt. Wanneer je een account hebt voor een of meerdere Google producten, is het mogelijk dat er ook al een Google+ account voor je is aangemaakt. Zeker wanneer je in de afgelopen jaren een Gmail of YouTube account hebt aangemaakt, is die kans groot.

Was deze informatie waardevol? Blijf bij en ontvang mijn updates via Google+, je hoeft alleen maar op de knoppen te klikken hieronder (mits je een Google+ account hebt):


Rest mij nog de vraag: wanneer jij de zoekresultaten in de afbeelding bij punt 3 zou zien: waar zou jij als eerste op klikken? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

En natuurlijk kun je alle andere opmerkingen en reacties ook hieronder kwijt!

7 antwoorden
  1. Patrick van Gurp
    Patrick van Gurp zegt:

    Zeer waardevol deze informatie. Dankjewel Nathan!

    En antwoord op je vraag 3 is uiteraard het voorgestelde resultaat waarbij een foto wordt getoond. Net als bij Marktplaats.nl zijn de advertenties het aantrekkelijkst waarbij een foto aanwezig is.

    Zelf ben ik zeer Google Minded (maak me wel een beetje druk om het NSA gebeuren, maar dat terzijde) en gebruik veel diensten van dit bedrijf.

    Het lijkt er een beetje op dat Google+ meer de richting op gaat van Linkedin, omdat juist het voor ondernemers en professionals het echt een toegevoegde waarde heeft. De combinatie van google vergroot je vindbaarheid.

    Ik zie namelijk veel ondernemers, professionals, zzp’ers, freelancers, early adaptors en pioneers al op het sociale netwerk van Google, maar de gewone consument/particulier/eindgebruiker blijft weg.

    En ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Aan de ene kant vind ik het heel frustrerend dat de gewone doorsnee internetter wegblijft, omdat het echt veel meer potentie heeft, maar aan de andere kant vind ik het misschien wel goed.

    Nu wordt het een semi zakelijk professioneel netwerk en laat dat nu net ook mijn doelgroep zijn, met name de zzp’er/freelancer, oftwel de ondernemer met een eenmanszaak.

    Tenslotte ben ik helemaal weg van Google hangout en deze chatdienst heeft zoveel meer functionaliteit (bv crossplatform, ook op destkop) dan Whatsapp. Whatsapp namelijk niet te gebruiken op desktop/laptop/tabled en toch is deze chatdienst populairder wat ik echt niet snap.

    Er is werk aan de winkel en ik ga de 7 tips toepassen en/of in de gaten houden. Grootste uitdaging is ook om rechts Google+ gegevens te verkrijgen, wanneer ik op mezelf dan wel me bedrijf ga zoeken.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat een diepgaande reactie Patrick, leuk!

      Vooral ook leuk om te lezen dat je de informatie waardevol vindt. Zichtbaar worden op een kaartje aan de rechterzijde ligt niet 100% in eigen hand. Google bepaalt nog altijd wanneer er een kaartje zichtbaar wordt. Maar wanneer jij nu werkt aan jouw autoriteit op G+ en aan een goede site, gekoppeld aan je bedrijfspagina, zal het zeker gebeuren wanneer jouw categorie ook op de kaart verschijnt.

      Je hebt gelijk dat (in ieder geval op dit moment) de communities en veel communicatie vooral op professioneel niveau plaatsvinden. Niettemin verwacht ik dat steeds meer consumenten aan Google+ gaan beginnen. De populariteit van Facebook is duidelijk tanende.

      Zo’n foto bij de zoekresultaten valt inderdaad op toch? En zo maak je het ook persoonlijk, wat voor eenmanszaken naar mijn mening wel van toegevoegde waarde is.

      Als je nog vragen of opmerkingen hebt, weet je me te vinden!

      Beantwoorden
  2. Jos kramer
    Jos kramer zegt:

    100 redenen om het niet te doen.

    Positief verslag maar bedenk ook dat je bedrijf wordt afgebroken door anonieme negatieve reacties die je niet meer kan verwijderen. het kost je heel erg veel aankomende klanten die niet meer terug komen.
    Daarbij komt ook nog eens dat onder elke vermelding in de Google zoekresultaten gewoon gerelateerde concurrenten ziet
    Wekelijks laten duizenden ondernemers hun bedrijf weer verwijderen op Google Maps of laten hun locatie als privé bestempelen.

    Bedenk goed wat je er mee wil..
    Positie reviews zal je zelden zien, want het zijn de ontevreden mensen die hun gerieven los laten op een plek waar ze zelf veilig ver weg van zitten. Kijk maar eens naar Zoover.. dat wordt nu al gezien als het meest onbetrouwbare medium in de recreatie. Waar Zoover hard terug loopt gaat wint de partij die alleen ingelogde echte reizigers laat reviewen. Je weet dan zeker dat ze er geweest zijn.

    Om op Google plus terug te komen…
    Het voegt voor de meeste totaal niks toe. het is ook de reden dat Google Plus niet echt een favoriet is.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je uitgebreide reactie Jos, ik geef je graag mijn visie en ervaringen.

      Negatieve reacties kun je krijgen, deels heb je daar zelf invloed op. Je kunt reageren op negatieve reacties, daarnaast kun je tevreden klanten vragen om een recensie achter te laten. Anonieme recensies kunnen echter niet meer worden gegeven via Google Mijn Bedrijf. Men heeft er een Google-account voor nodig.

      De gerelateerde concurrentie stond vroeger ook in hetzelfde rijtje in de Gouden Gids of in andere overzichten, dat vind ik geen reden. Sterker nog: als je werkelijk bang bent voor concurrentie, denk ik dat je eerst bij jezelf te rade moet gaan waarom dat zo is.

      Positieve recensies kun je prima krijgen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Verkeersschool Frank Schuurman: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#newwindow=1&q=frank%20schuurman. En je punt wat betreft Zoover geldt dus ook voor Google+/Google Mijn Bedrijf: alleen mensen met een Google-account kunnen recensies achterlaten.

      Wat Google Mijn Bedrijf overigens ook nog toevoegt is dat het je in staat stelt om (tijdelijk) aangepaste openingstijden te melden aan je klanten: https://letterzaken.nl/aangepaste-openingstijden-google-zoekresultaten/

      Overigens is het voor hotels nu ook zaak om recensies op TrustYou goed in de gaten te houden: https://letterzaken.nl/samenvatting-hotelreviews-in-google-zoekresultaten/

      Beantwoorden
  3. Sven Pools
    Sven Pools zegt:

    Hoi Nathan

    Bedankt voor je overzichtelijke post!

    Wat je vraag betreft op welke link ik zou klikken, is mijn antwoord: de eerste.
    Reden hiervoor is dat ik de link van je site er direct onder zie staan en ben ik er quasi zeker van dat ik rechtstreeks – dus zonder omwegen – bij jou terecht kom. Voor mij heeft het dus meer te maken met een ‘betrouwbare & efficiënte’ klik.

    Zelf ben ik momenteel een opleiding aan het volgen als Social Media Expert in het kader van de opstart van een nieuwe onderneming in België.

    Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik inderdaad wel het potentieel zie van Google Plus, maar het aandeel van particuliere accounts is eerder beperkt in België.

    Waarom zou je als bedrijf een Google Plus account aanmaken ? Je kan genieten van de extra’s:
    * Betere vindbaarheid in Google, rechtstreeks invloed op SEO.
    * De meeste mensen gebruiken Google als zoekmachine.
    * Reviews direct raadpleegbaar.
    * Lokale weergave.

    Aan de andere kant ben ik het er mee eens met Patrick dat voor B2B de markt openligt bij Google Plus.

    We zullen zien wat de toekomst brengt en of de opmars zich voortzet of gestuit wordt..

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Helemaal eens Sven. Voor de “gewone” gebruiker is Google+ helaas weinig interessant. Door de functionaliteiten die ze de afgelopen tijd hebben verwijderd, wordt het ook alleen maar minder interessant.

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] 7 Redenen Om Nu Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.