7 punten waar een goede webbouwer aan moet voldoen

Zo. Een knuppel in het hoenderhok. Maar het moet echt een keer. Hoeveel ervaring iemand ook heeft als webbouwer en hoe goedkoop of duur hij of zij ook is, veel webbouwers leveren niet wat ze echt zouden moeten leveren. In dit artikel krijg je alle punten waar een webbouwer wat mij betreft op afgerekend hoort te worden.

1. Website mobielvriendelijk opleveren

We leven in het mobiele tijdperk. Vrijwel iedereen die een smartphone heeft, gebruikt die om te googelen en te internetten. En voor sociale media, waar ook een link naar jouw website voorbij kan komen. Grote kans dus dat veel bezoekers via mobiel op je website komen. Je website moet dan ook goed werken op een mobiele telefoon.

Jouw website hoort mobielvriendelijk te zijn

Iedere nieuwe website hoort nu gewoon mobielvriendelijk te zijn. Een webbouwer die dat niet standaard voor je doet, loopt hopeloos achter of is verre van netjes, wanneer hij voor een mobielvriendelijke website een meerprijs vraagt.

Een niet-mobielvriendelijke website kan echt niet meer

Lekker handig hè? Zo’n website op mobiel…

Een webbouwer die geen mobielvriendelijke website meer oplevert, dat kan gewoon niet meer.

2. Standaard opleveren met HTTPS

Net als mobielvriendelijkheid is een beveiligde verbinding met een SSL-certificaat tegenwoordig noodzaak. Ook hier geldt weer: wanneer jouw webbouwer dit niet standaard oplevert, loopt deze hopeloos achter. Je webbouwer kan het niet meer maken je website nog gewoon in HTTP op te leveren. Zelfs vragen of je HTTP of HTTPS wilt, zou niet meer moeten. Standaard HTTPS is een vereiste.

3. Gebruiksvriendelijkheid boven design

Je wilt een mooie website. Mooi is alleen persoonlijk en niet per se wat jouw websitebezoeker wil. Die wil namelijk een website die werkt. Een website die gebruiksvriendelijk is. Toeters en bellen kun je mooi vinden, maar zorgen vaak voor afleiding, waardoor je bezoeker zijn taak moeilijk zijn taak kan uitvoeren.

Mooi is niet altijd duidelijk

Duidelijkheid is alles. Met een “mooie” website bereik je dat vaak niet. Grote headerfoto’s, bewegende achtervideo’s, het voegt vaak niks toe en maakt het er niet duidelijker op. Een simpel, clean design is effectiever als je wilt dat je bezoekers klanten worden. Design is dus dienend aan de gebruiksvriendelijkheid.

Mooie website? Kwestie van smaak, maar niet duidelijk en daarmee niet gebruiksvriendelijk

Een clean design, dat kun je mooi vinden. Maar is dit duidelijk en gebruiksvriendelijk? Snap jij snel waar deze website over gaat?

4. Niet alles van jou aannemen

Natuurlijk, jij hebt zo je ideeën over je website. En je hebt je wensen. MAAR: wat weet jij over wat werkelijk werkt voor jouw websitebezoeker en wat dus jouw bedrijf omzet oplevert? Niet alles, dat durf ik wel te stellen. Een goede webbouwer raadt jou dus zaken af en raadt jou zaken aan.

Aanraden én afraden van bepaalde zaken

Een goede webbouwer weet te onderbouwen waarom je bepaalde dingen wel of juist niet moet doen op je website. En “omdat het mooi is” is geen onderbouwing (zie ook punt 3 🙂 ).

6. Domeinnaam op jouw naam

Jouw bedrijf, jouw website, dus ook jouw domeinnaam. Je domeinnaam hoort dus ook echt op jouw naam te staan. Als er hommeles is met je website, kan een ander dan niet met je domeinnaam aan de haal. Staat jouw website nog niet op jouw naam, regel dat dan nu. Je checkt de tenaamstelling van je domeinnaam op SIDN.nl.

7. Google Search Console en Google Analytics

Om te meten hoeveel bezoekers je naar je website krijgt en welke pagina’s ze bezoeken, gebruik je Google Analytics (GA). Wil je weten hoe Google jouw website ziet en of er fouten in je website zitten, is er Google Search Console (GSC). Een beetje webbouwer maakt die aan en koppelt die aan jouw website.

Eigendom GSC en GA op jouw naam

Net als je domeinnaam zijn ook de data over je website en het websitebezoek natuurlijk van jou. Daarom hoort je websitebouwer ook te zorgen dat jij de eigenaar bent van Google Search Console en Google Analytics. Niet enkel beheerder, maar echt volledig eigenaar van het account.

Het gebeurt helaas nog vaak dat zowel het aanmaken en koppelen van GA en GSC, als de overdracht van het eigendom niet gebeurt…

EXTRA: Niet alles zelf (willen) doen

Een beetje professional weet wat hij (of zij) kan. En vooral ook wat hij niet kan. Je moet ook niet alles willen kunnen. Een goede webbouwer zal dan ook zaken uitbesteden. Eerlijk aangeven dat hij/zij bepaalde dingen niet beheerst en daar een ander voor inschakelen of je aanraden daar iemand anders voor te zoeken.

Voldoet jouw webbouwer aan deze criteria? Heb je nog andere punten waar een webbouwer volgens jou aan moet voldoen? Deel jouw eisen aan en ervaringen met webbouwers in een reactie.

2 antwoorden
  1. Rudie
    Rudie zegt:

    Nog een puntje die ik hieraan zou willen toevoegen: Nazorg.

    Een website opleveren en vervolgens je klant er succes mee wensen is iets wat ook veel voorkomt, of, op het moment dat klanten vragen hebben over hoe ze zelf dingetjes aan kunnen passen, en dan klauwen met geld vragen “op basis van nacalculatie”. Een beetje webbouwer geeft zijn klant uitleg over WordPress, of waar er ook mee gewerkt wordt, zodat de klant zelf zijn blogs, pagina’s etc kan aanpassen/toevoegen.

    Ikzelf calculeer dit soort dingen altijd in, zodat ik niet voor elke scheet een factuur hoef te sturen. Wanneer er meer aanpassingen nodig zijn, uiteraard wel. Maar service en nazorg moet echt wel hoog in het vaandel staan.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.