7 dingen die jouw website best kan missen...

7 dingen die jouw website best kan missen…

Een website laten bouwen, of je website updaten, daar komt een hoop bij kijken. Meer dan je denkt. Er moet een ontwerp komen, teksten, afbeeldingen en natuurlijk is er de keuze wie de website mag maken en in welk CMS. Dat zijn de belangrijkste dingen, je komt er tijdens het traject echt meer tegen. Voorkom dan gelijk deze missers. 

Allereerst: je hoeft geen mooie website

Ja, je leest het goed. Je hoeft echt geen mooie website. Dat mag je iets minder letterlijk nemen dan het er staat, maar uiteindelijk gaat het er vooral om dat je website werkt voor jouw potentiële klanten en daarmee voor jouw onderneming. Een professionele uitstraling is zeker van belang. Maar ik zie mensen ook te vaak opgaan in mooie designs die niet meer doen dan “mooi” zijn. Durf daarvan af te stappen. Ik zal je een voorbeeld geven.

Minder mooi, wel effectiever

Een voorbeeld uit eigen praktijk. Toen mijn website een opfrisbeurt kreeg, was de homepagina mooi. En op mijn verzoek is ‘ie uiteindelijk “minder mooi” gemaakt. Er stond namelijk een enorme blauwe headerbalk. Prachtig hoor, echt. Maar dat nam wel heel veel ruimte in beslag, minstens de helft van de homepagina. En daarmee drukte die balk alle relevante informatie naar beneden. Dan maar niet “mooi”.

Homepagina mooi vormgegeven, maar niet effectief voor de bezoeker

Zelf vond ik mijn homepagina ook heel mooi, maar is het duidelijk en effectief?

Wat kan jouw website echt wel missen?

Goed, wat kan jouw website echt wel missen dan? Wees het gerust met me oneens en reageer met je onderbouwing 🙂 Dit mag van mij echt op vrijwel iedere website achterwege gelaten worden:

  • Slider
  • Achtergrondvideo
  • Stockfoto’s
  • Vage menu-items
  • Schermvullend beeldmateriaal
  • Veel tekst op de homepagina
  • Onopvallende buttons

1: De slider (ja echt)

Het kan je bijna niet ontgaan zijn dat ik geen fan ben van sliders. Ik heb een advies geschreven voor een homepagina waar maar liefst 4 verschillende sliders op voorbij kwamen. Eén grote kermis aan bewegend beeld, nee dank je. Sliders gaan vaak te snel, wat je websitebezoeker nerveus maakt. En verwacht je nu echt dat veel mensen netjes gaan wachten tot alle afbeeldingen voorbijgekomen zijn?

Maar enfin, dat had je vast al gelezen in ‘Sloop die slider en haal meer uit je website’, toch?

2. Achtergrondvideo: de nieuwe slider

Prachtig, zo’n video die op de achtergrond speelt. Maar wat heeft je bezoeker eraan? Grote kans dat het lastig is om te begrijpen wat de video te maken heeft met wat jij te bieden hebt. En als dat wel duidelijk wordt, zorgt het voornamelijk voor afleiding terwijl het niks echt toevoegt. Behalve dat je websitebezoeker afgeleid wordt. Stel jezelf voordat je zoiets plaatst altijd de vraag: “wat heeft mijn bezoeker er nu écht aan?”

3. Stockfoto’s: we hebben ze allemaal wel een keer gezien

Natuurlijk, het is lastig om genoeg eigen beeldmateriaal voorhanden te hebben. Maar die overduidelijke stockfoto’s kennen we onderhand wel. Dat geldt trouwens niet allen voor foto’s, maar voor alle stockbeeldmateriaal. Die witte 3D-poppen uit 2008 kennen we onderhand ook allemaal wel en zijn ook wel aardig achterhaald ondertussen.

Die 3D-poppen zijn behoorlijk achterhaald stockbeeld

De belangrijkste reden om geen stockfoto’s te gebruiken is dat ze vaak overduidelijk dat zijn: stockfoto’s. Het komt niet authentiek en persoonlijk over.

Er zijn uitzonderingen

Er zijn zeker uitzonderingen. Als Hannie van Rhapsody Design op zoek gaat naar beeldmateriaal, weet ze zelfs in catalogi met stockbeeld prima geloofwaardige foto’s te vinden. Stockfoto’s die er niet uitzien als stockfoto’s dus. Ze zijn zeldzaam, of in ieder geval moeilijk te vinden. Mij lukt het niet makkelijk in ieder geval.

Echt goede stockfoto’s zijn zeldzaam

Vind ‘m maar: die foto die nog niemand gebruikt. Want als er goede stockfoto’s zijn, is de kans vrij groot dat iemand anders ze al gebruikt. Ook dat is een lastig punt bij het eventuele gebruik van stockbeeld: grote kans dat anderen dezelfde afbeelding gebruiken.

4. Onduidelijke menu-items

Eerlijk gezegd snap ik echt niet dat er nog websitebouwers zijn die menu’s maken die zo nietszeggend zijn dat je er niet uit kunt opmaken wat de organisatie of het bedrijf doet. Juist met je hoofdmenu bied je direct duidelijkheid, zonde als je dat laat liggen. Daarom is het ook zonde om op de desktopversie van je website een hamburgermenu te gebruiken. Je hebt de ruimte, waarom benut je die niet?

Eerder schreef ik al ‘Is het hoofdmenu van je website wel duidelijk?‘.

5. Schermvullend beeldmateriaal

Binnenkomen op een website waarbij je gelijk een grote foto te zien krijgt met daarin eventueel een beetje tekst. Prachtig, snap ik. Maar zo zonde van de ruimte, zeker op een homepagina. Want het is kostbare ruimte waarin je je klant duidelijkheid moet bieden. Waar die enorme foto staat, kun je ook al laten zien wat je te bieden hebt.

Schermvullend beeld, onduidelijke menu-items én een stockfoto

Het ging mij om de beeldvullende foto, maar op deze homepagina is ook het hoofdmenu onduidelijk én het is een overduidelijke stockfoto. 3 dingen die deze website echt wel kan missen 😉

6. (Te) veel tekst op je homepagina

De homepagina van je website is er om je bezoeker zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden. Wie ben je of wat voor bedrijf heb je en wat heb ik aan jou? Ik zie de homepagina als de samenvatting van je website. Vergelijk het met de flaptekst van een boek. Wat in dit artikel over de flaptekst geschreven wordt, kun je ook toepassen op de tekst op je homepagina. In ieder geval de eerste alinea. Een quote:

De tekst op de achterzijde van je boek is nog belangrijker dan de inhoud. Want een slechte flaptekst zorgt ervoor dat geen mens je boek openslaat of online gaat bekijken. Besteed daarom veel aandacht aan de flaptekst.

Wanneer wij teksten voor websites leveren, schrijven we over het algemeen eerst de volledige webpagina’s en pas daarna de homepagina. Wanneer je je aanbod op je homepagina toont, zet je daar een korte samenvatting neer of een andere korte tekst om je bezoeker te verleiden naar de pagina te gaan.

Wie gaat er nu een hele lap tekst lezen op een homepagina?

Ga ook maar eens bij jezelf na: wil jij gelijk een lap tekst voor je neus als je naar de homepagina van een website gaat? Ga je zo’n lap tekst lezen? Kleine kans. Je wilt snel op je doel af. Is dit de partij die ik zoek en zo ja, waar vind ik dan dat product of die dienst waar ik echt naar op zoek ben? Help je bezoeker daarmee en leid hem of haar zo snel mogelijk naar de relevante pagina door snel te bieden wat hij of zij zoekt.

Nogal wat tekst op deze homepagina hè - zou jij hieraan beginnen?

7. Onopvallende buttons: wil je echt niet dat je bezoeker klikt?

Dit sluit wel aan op het vorige punt. Je bezoeker wil namelijk zo snel mogelijk op zijn doel af. Maak het hem dan ook zo makkelijk mogelijk. Dat doe je niet met buttons die mooi zijn vormgegeven. Een button moet namelijk opvallen. Je wilt toch dat je bezoeker erop klikt? En de bezoeker die met een doel naar je website komt, vindt het ook prettig dat hij niet te lang moet zoeken. Zet voor het belangrijkste doel op je webpagina dan ook een opvallende button. Niet mooi? Dondert niet, een mooie button valt niet op en levert bewezen minder klikken op.

Ga je voor mooi of ga je voor de klikken?

Ik weet dat er prachtige dingen ontworpen worden, zoals de zogenaamde ghost buttons. Die zien er zeker heel strak uit, tof. Maar hiervoor geldt hetzelfde als een mooie website: mooi levert meestal minder centen op. En daar gaat het uiteindelijk toch gewoon om, de pegels? Dus ga niet voor die ghost button, want die valt soms zo weinig op dat ik me afvraag of er überhaupt wel op geklikt wordt.

Hier wordt een ghost button gebruikt. Stijlvol en dus mooi, maar valt het op? Kleine kans dat mensen erop klikken.

Valt de button op hier? Dat is waarom het een ghost button wordt genoemd. Mooi vormgegeven, maar weinig opvallend. Een echt opvallende knop gaat geheid meer klikken opleveren.

Dus: ga je voor mooi of ga je voor klikken? Help je je klant of is een mooie website met bijvoorbeeld ghost buttons belangrijker dan buttons die zorgen voor klanten?

Heb jij een of meerdere van deze dingen op jouw website? Of heb je ze overwogen? Heb je nieuwe inzichten of ben je het juist niet met mij eens? Alles mag, dus kom maar op met jouw reactie 🙂

 

4 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Goed overzicht Nathan! Dit zijn inderdaad dingen die je website best kan missen. Classic ook, dat witte 3D-poppetje. Ook wel weer nostalgisch als je die nog eens op sites tegenkomt :). Nog eentje die sommige sites goed kunnen missen, is het mega-menu. Voor grote retail-sites vaak wel nuttig, maar er zijn ook sites die heel veel submenu-items in het menu zetten die eigenlijk niet nodig zijn. Dat zorgt weer voor onoverzichtelijkheid en keuzestress bij de bezoeker.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat mega-menu is ook wel een dingetje ja. Het maakt het erg onoverzichtelijk en wat je zegt: keuzestress ligt op de loer. Ik zou echt alles in hoofdonderwerpen plaatsen, maximaal 6, minder is alleen maar beter. En dan van daaruit het aanbod verder specificeren. Ben ik ook (nog) mee bezig voor mijn eigen website.

      Als ik kijk naar wat ik inmiddels aan concreet aanbod heb voor klanten, dan moet ik ze zelf ook een handje helpen door ze te helpen met de keuze:

      SEO, (web)teksten of trainingen; vanuit teksten weer door naar teksten laten schrijven, een webtekstensessie (coaching/training on the job) of een training. Enzovoorts.

      Laat de klanten eerst maar eens begrijpen wat je zoal in grote lijnen biedt en laat ze, zodra ze een keuze hebben gemaakt, ook waar van toepassing nog even zien wat je verder te bieden hebt. Dan hoef je ze niet te overdonderen, en help je ze zelfs gewoon om hun keuze te maken.

      Beantwoorden
  2. Ramon
    Ramon zegt:

    Prachtige tips hoor. Velen zouden je advies op moeten volgen, want sommige “mooie” websites zijn gewoon storend. De sliders hoeven echt ook niet, want die bekijken wij niet. Wat mij het meest stoort is een pop-up menu bij het betreden van de pagina. Geef mij eerst de tijd je informatie door te nemen. Zie ik de pop-up verschijnen, ben ik alweer vandoor.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Helemaal eens wat betreft de pop-up. Sterker nog: je mag je sterk afvragen of je een pop-up al op de homepagina gaat gebruiken. Zelf zou ik deze enkel gebruiken wanneer iemand de homepagina verlaat. Zeker wanneer je ook nog een chatvenster gebruikt, wordt een pop-up erg opdringerig. Je moest eerst al akkoord geven voor de cookies, komt daar een chatvenster in je bakkes en dan ook nog een pop-up? Too much. Way too much…

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.