5 redenen om nu te beginnen met zakelijk bloggen

Moet je zakelijk bloggen of niet? En hoe en waar moet je dan beginnen? Dat zijn vragen die regelmatig voorbij komen. Stel je mij de vraag of je echt moet gaan bloggen, zeg ik dat het ervan af hangt. Niet iedereen zal het leuk vinden of er tijd voor hebben. En niet iedereen heeft zo de inspiratie. Met dat laatste ga ik je helpen in dit blog. En ik geef je de 5 belangrijkste redenen om zakelijk te bloggen dan wel daarmee te beginnen.

-dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 22 januari 2015 en geüpdatet op 19 maart 2020-

5 redenen om zakelijk te bloggen

Oké, er zijn echt wel redenen waarom je niet zou bloggen. De belangrijkste is dat je een prima lopende bedrijf hebt en er geen omzet meer bij wilt. Een andere is dat je echt niet kan schrijven en je op een andere manier beter communiceert. Daar heb ik wel een oplossing voor trouwens, dus bepaal eerst of je het eens bent met mijn redenen om wel zakelijk te bloggen en kijk daarna of de oplossingen iets voor je zijn.

Er zijn wat mij betreft 5 essentiële redenen om zakelijk te bloggen:

  1. Je bouwt autoriteit op, toont je expertise
  2. Je wordt nóg beter in je vak
  3. Je vergroot het vertrouwen in jouw bedrijf
  4. Het vergroot je vindbaarheid
  5. Het levert omzet op

1. Met bloggen bouw je autoriteit op

Door te bloggen laat je zien waar jouw kennis en passie liggen. Je laat aan je lezers/bezoekers zien waarom jij degene bent voor wie ze moeten kiezen als het om jouw vakgebied gaat omdat je jouw expertise toont. Je wordt daarmee een autoriteit in je vakgebied, waardoor je gemakkelijker klanten krijgt. En ik kan het weten, ik merk het zelf. Zakelijk gaat het echt vooruit sinds ik ben begonnen met bloggen.

Maar geef ik dan niet al mijn kennis weg?

Veel ondernemers zijn angstig om te bloggen, want: “geef ik dan niet al mijn kennis weg?” Een begrijpelijke vraag, maar ten eerste bepaal je zelf wat je allemaal wel en niet vertelt. En je hoeft echt niet alles weg te geven. Ten tweede is de kennis die jij op jouw vakgebied hebt vaak zodanig veel, dat jouw websitebezoeker bij lange na niet alles kan opslaan waar jij allemaal over blogt. Uiteindelijk zullen de meesten dus toch bij jou terechtkomen omdat ze het echt niet zelf kunnen.

Bedenk daarbij dat op het internet inmiddels zoveel te vinden is, dat je er dan maar beter voor kunt zorgen dat ze alle relevante informatie bij jou kunnen vinden. Jij wordt het baken op jouw vakgebied voor ze, jij wordt de autoriteit waar ze altijd naartoe zullen komen.

Daarnaast: wie het zelf wil doen, gaat het toch wel zelf doen. Je loopt dus geen klanten mis aan degenen die jouw kennis gratis willen. En ook zij kunnen zomaar eens wel hulp nodig hebben. En bij wie kloppen ze dan aan denk je?

 

2. Je wordt nóg beter in je vak

Door te bloggen, zeker als je met vaste regelmaat een nieuw blog publiceert, dwing je jezelf ook om te blijven onderzoeken en bij te blijven op jouw vakgebied. Dat komt doordat:

  1. je continu moet nadenken over nieuwe onderwerpen voor je blogs
  2. je stellingen in je blogs moet onderbouwen en daar dus onderbouwing voor te vinden

Dat eerste geldt waarschijnlijk niet voor iedereen, sommigen zijn zo creatief en zitten zo vol ideeën dat ze met gemak iedere week een blog kunnen schrijven. Toch zal het voor velen belangrijk zijn om de actualiteit in hun vakgebied bij te houden en zo inspiratie op te doen voor nieuwe blogs.

Punt 2 gaat altijd op, tenzij je echt een absolute autoriteit op je vakgebied bent, of zelf onderzoek doet en daarover publiceert. In alle andere gevallen is het bijzonder aan te raden om altijd te zoeken naar onderbouwing voor je beweringen en liefst te verwijzen naar externe websites waarop meer informatie te vinden is. Tijdens je zoektochten lees je weer een en ander over je vakgebied en doe je daar ook weer inspiratie mee op voor blogonderwerpen. Zo dwing je jezelf eigenlijk om nog meer kennis op te doen. En daar word je alleen maar beter van.

3. Je vergroot het vertrouwen in jouw persoon of bedrijf

Dit punt heeft eigenlijk alles te maken met de eerste 2 punten. Door de autoriteit die je opbouwt en jouw kennis die je weer vergroot door te bloggen, bouw je aan het vertrouwen in jou of je bedrijf. En laten we eerlijk zijn: als je moet kiezen aan wie jij je geld uitgeeft, doe je dat dan aan iemand die je vertrouwt, iemand die je een beetje vertrouwt of iemand die je niet vertrouwt? Lijkt me een duidelijke zaak toch?

Je website is meer dan een digitale brochure

Een zakelijke website met alleen maar de standaard webpagina’s is vaak niet heel aantrekkelijk, vind je wel? Het wordt dan een soort digitale brochure, die alleen maar op verkopen gericht is. Met een zakelijk blog voeg je waarde toe en laat je zien dat je een levendige organisatie hebt, waardoor de website meer wordt dan een verkooppraatje.

4. Met bloggen vergroot je je vindbaarheid

De insteek voor je blog moet beslist niet zijn om gevonden te worden in Google. Wanneer je kwalitatief hoogwaardige artikelen schrijft, met de juiste informatie voor jouw doelgroep, is de kans wel groot dat je uiteindelijk door je doelgroep gevonden wordt. Dit heeft een paar belangrijke redenen:

  1. Je plaatst relevante content voor je doelgroep en die relevante content waardeert Google net zozeer als je doelgroep dat doet
  2. De Googlebot gaat een patroon herkennen wanneer je echt met vaste regelmaat blogt en zal met diezelfde regelmaat je website bezoeken om te zien of er nog wat gewijzigd is
  3. Ieder blog wordt door Google gecrawld en geïndexeerd, waardoor het een plaatsje in de index krijgt en kans maakt op een positie in de zoekresultaten

Dat laatste zegt nog niet alles, want op positie 100 zal vrijwel niemand je artikel zien. Ieder artikel is wel weer een kans op een positie in Google, of zelfs meerdere posities. En daarmee op het bereiken van een nieuwe groep mensen. Diverse artikelen van mij prijken hoog in de zoekresultaten van Google met relevante zoektermen. Dat levert mij inmiddels meer dan tienduizend bezoekers per maand op en resulteert in meer omzet.

Op positie 1 in Google op de zoekterm 'zoekwoorden onderzoek' met een relevant blog.

5. Zakelijk bloggen levert je omzet op

Meer bezoekers leveren niet gegarandeerd meer omzet op, laten we dat voorop stellen. Het begint sowieso met vindbaarheid op relevante zoektermen. Als je als SEO-specialist gevonden wordt op allerlei zoektermen rondom inloggen op Hotmail, levert je dat sowieso weinig bezoekers op. Mensen die daarop zoeken willen vrijwel allemaal gewoon door naar Hotmail om daar in te loggen. En als je er dan al bezoekers door krijgt, is de kans erg klein dat het potentiële klanten zijn. Zakelijk levert zo’n blog je dus niks op.

Website van een SEO-specialist rankt vooral in Google op niet relevante termen dankzij blogs over bijvoorbeeld Hotmail.

Je ziet hierboven indrukwekkende zoekvolumes en geschat zoekverkeer op basis van de zoekvolumes. In dit geval is het zoekverkeer voor deze blogs niet relevant en waarschijnlijk fors lager dan Ahrefs hier inschat.

Relevante informatie levert bezoekers en omzet op

Geef je relevante informatie in je zakelijke blog, dan krijg je bezoekers naar je webpagina’s. Relevante bezoekers ook. En nee, dat garandeert je geen omzet, daar moet je meer voor doen. Zorg ervoor dat je de bezoekers aan je bindt of ze doorstuurt naar een commerciële pagina als dat past. Voor mij geldt dat veel mensen mij benaderen omdat ze mij zoveel tegenkomen in de zoekresultaten. En dat komt met name door de blogs die ik schrijf.

De aanvragen komen vanzelf binnen

Begin 2014 ben ik zelf echt actief en met regelmaat gaan bloggen. Vanaf dat moment is de belangstelling voor mijn diensten duidelijk toegenomen. Het aantal aanvragen dat spontaan binnenkomt mijn mailbox of via de telefoon is enorm gestegen. Ik ging van een enkele aanvraag per maand of zelfs minder naar minimaal 1 aanvraag per week. Zakelijk bloggen om je expertise te tonen en zo autoriteit op te bouwen is dus absoluut een belangrijke reden.

Dit is een natuurlijk effect van de punten die eerder werden genoemd. Samenvattend:

  • Bloggen vergroot je status als autoriteit op jouw vakgebied (mits je blogt over je vakgebied uiteraard)
  • Met goede zakelijke blogs vergroot je het vertrouwen in jou en/of jouw bedrijf
  • Bloggen vergroot je kennisniveau, onder andere door onderzoek dat je doet om je stellingen te onderbouwen
  • Bloggen vergroot je vindbaarheid, door verse artikelen en veel informatie op je website

Uiteindelijk leveren deze 4 factoren samen klanten op en daarmee meer omzet.

Sinds 2020 maandelijks meer dan tienduizend bezoekers, vooral door mijn zakelijke blogs.

Waarover moet je dan bloggen?

De meeste problemen waar mensen tegenaan lopen bij zakelijk bloggen zijn de onderwerpen en het daadwerkelijke bloggen. En toch is het niet zo moeilijk om te bepalen waarover je moet bloggen. Over vrijwel ieder vakgebied valt te bloggen, dus ook over jouw vakgebied. Een aantal manieren waarop je ideeën voor je zakelijke blogs krijgt:

  1. Ga na welke onderwerpen je vaak of zelfs altijd met klanten of potentiële klanten bespreekt
  2. Gebruik vragen van klanten of doelgroep als inspiratie
  3. Doe inspiratie op bij je vakgenoten

De laatste is absoluut geen vrijbrief om klakkeloos bij een ander af te kijken en al helemaal niet om een compleet blog of delen eruit te kopiëren. Inspiratie opdoen, vooral over de onderwerpen is prima. En wie weet bedenk je juist je eigen blogonderwerpen op basis van wat je bij een ander ziet…

Wat typen zakelijke blogs

Globaal kun je de zakelijke blogs verdelen in een aantal typen wat betreft onderwerpen of insteek. Ik geef een aantal voorbeelden, er zijn er echt meer dan deze:

  • Tips
  • How-to’s
  • Analyses
  • Uitleg (denk aan ‘wat is’, ‘hoe werkt’…)
  • Nieuws en ontwikkelingen

Onder al deze typen kun je weer verschillende onderwerpen zetten, waardoor je van (in dit geval) 5 typen naar een veelvoud aan blogs gaat. Zit je zo voor een jaar of meer vol met onderwerpen. Zolang je het maar bij jouw onderwerp houdt hè? Je wilt wel vooral je doelgroep aanspreken, anders heb je er niet zoveel aan.

Als je niet kunt of wilt schrijven

Heb je moeite met schrijven? Je bent niet de enige. Ik hoor het zo vaak. Al denk ik wel dat veel mensen het eigenlijk toch best wel kunnen hoor. Maar goed, we gaan even uit van de situatie dat je echt (vindt dat je) niet kan schrijven. Je hebt dan meerdere mogelijkheden om toch te bloggen:

  1. Uitbesteden
  2. Blogs dicteren
  3. Transcriberen en/of vloggen

Bij uitbesteden is het wel zaak dat de blogger in jouw stijl kan schrijven en kennis van jouw vakgebied heeft of dat snel opdoet.

Over blogs dicteren schreef ik al een blog. Of eigenlijk dicteerde ik die :-)

Vloggen is natuurlijk ook helemaal in en is een prima alternatief voor een zakelijk blog. Houd er wel rekening mee dat er mensen zijn die graag lezen of om andere reden geen video’s kijken of luisteren. Dus transcribeer je blog ook. Moeilijk woord ja. Dat betekent dat het gewoon uitgewerkt wordt in geschreven tekst. Dat kun je zelf doen of laten doen.

Wil je toch nog meer weten over hoe je goede zakelijke blogs schrijft? Volg dan deze 11 schrijftips voor je blog van blogexpert Bastiaan Vercouteren.

En: ben je overtuigd of nog steeds niet? Laat hieronder weten of je al zakelijk blogt, dit nu gaat doen of waarom je het echt niet ziet zitten. Ik ben benieuwd naar jouw verhaal en ervaringen.

16 antwoorden
  1. Patricia | BlogQueen
    Patricia | BlogQueen zegt:

    Natuurlijk blog ik; al jarenlang zelfs. Wat ook nog een voordeel is: door te bloggen, heb je ook meteen weer materiaal om via social media te delen. En wie zich zorgen maakt over gebrek aan inspiratie die kan altijd een kijkje nemen op mijn site. Ik vier mijn jubileum (10 jaar ondernemer) met iedere dag één (of zelfs meer) blog tips. 365dagenbloggen is mijn challenge :)

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooie aanvulling Patricia: inderdaad zorgt het voor content voor sociale media. En gefeliciteerd met je jubileum!

      Beantwoorden
  2. Esther Molenaar
    Esther Molenaar zegt:

    Ik ben overtuigd! Ha ha, maar dat was ik al.

    Je hebt 5 heel belangrijke punten genoemd Nathan.

    Je bouwt niet alleen het vertrouwen op in jouw bedrijf, maar ook in jou als persoon.

    Zaken doen gaat om vertrouwen en als je dat vertrouwen al kunt vormgeven en neerzetten, voordat je met een prospect hebt gesproken, dan kan het niet meer stuk.

    Je zegt dat je niet al je kennis weggeeft. Ik heb besloten dat wel te doen. Alles wat ik weet over bloggen geef ik weg.

    Het is best eng. Maar ik realiseer me ook dat er anderen zijn die weten wat ik weet, dus hoe profileer ik mij? Door AL mijn kennis weg te geven.

    Ik blijf in ieder geval lekker door bloggen.

    Esther
    auteur van Bloggen doe je zo!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Esther. Ik ben zelf ook niet bang om mijn kennis te delen, ik wil vooral aangeven dat je ervoor kunt kiezen om een deel van je kennis in blogvorm te delen. In mijn geval zijn er zaken die zich moeilijk in 1 enkel blog laten gieten, waarbij ik er dan voor kies om dit te verdelen over meerdere artikelen. Niettemin begrijp ik dat er sommigen zijn die liever niet alles weggeven, en dat hoeft dus ook niet. Zolang je in je blogs maar wel laat zien wát je zoal weet.

      Beantwoorden
  3. Mariska van Gennep
    Mariska van Gennep zegt:

    Goed artikel die op een rijtje zet waarom het zo ontzettend belangrijk is. Ik blog al een tijdje. Herhaling van het waarom is prima, dan zie je alles weer even scherper. Dus een grote dank je!

    Beantwoorden
  4. Jake van der Wiel
    Jake van der Wiel zegt:

    Bedankt voor het stuk, van dit soort blogs leer ik de laatste paar weken erg veel. Het liefst zou ik ook een blog beginnen, eigenlijk alleen omdat ik zo beter word in seo en door die regelmaat mijn leerproces structureer. In autoriteit of vertrouwen ben ik nog niet zo geïnteresseerd, omdat ik mijzelf absoluut nog geen autoriteit vind. Misschien kan ik zoiets opzetten: dtg-nl/kennis/kennisartikelen/websites/seo-wat-is-het-en-hoe-zet-ik-het-slim-in-als-ondernemer.aspx . Dan ga ik gewoon in op de echte basis en dan bouw ik het uit naarmate ik meer weet. Denken jullie dat hier interesse voor is?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hallo Jake,
      Volgens mij is het wel duidelijk wat er in het artikel staat. En zoals je zelf aangeeft, leer je juist ook door je kennis te delen via blogs. Daarmee word je in het gunstigste geval een autoriteit en verbeter je de vindbaarheid van je website. Doe vooral wat jou zelf ligt, je wordt beter naar mate je meer blogt. Mijn eerste blogs heb ik inmiddels verwijderd, omdat deze niet meer relevant zijn en niet meer passen binnen mijn visie. Zo werkt het ook, juist door van start te gaan, word je beter en kun je uiteindelijk kritisch kijken naar je eerste blogs. Grote kans dat je daar dan over besluit dat ze weg kunnen :-)

      Beantwoorden
  5. Marc de Groot
    Marc de Groot zegt:

    Dit artikel is nog steeds 100% actueel Nathan :). Mooi om te lezen als reminder. Mijn goede voornemen is alvast om in 2020 elke week een blog te publiceren. Heb de smaak helemaal te pakken ;).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Top Marc, en ik denk dat voor velen geldt dat het wel een kwestie is van de smaak te pakken krijgen ja. En hoewel ik me realiseer dat het artikel nog steeds actueel is, wordt het wel tijd om ‘m eens te updaten. Actueel houden, hier en daar qua formulering verbeteren en laten zien dat het ook echt nog/weer actueel is met een nieuwe publicatiedatum :-)

      Beantwoorden
      • Marc de Groot
        Marc de Groot zegt:

        Tot nu toe is het gelukt om elke week te blijven bloggen :). Nu volhouden. En je hebt helemaal gelijk natuurlijk, actualiseren blijft ook belangrijk. Daar hoor je steeds vaker iets over en lijkt in de SEO-wereld ook wel een trend te worden.

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Gaat het volhouden over jou of over mij Marc? ;-)

          Actualiseren is inderdaad iets dat ook meer aandacht krijgt de laatste tijd. Of dat nu onder de noemer ‘content pruning’ of ‘fresh content’gedaan wordt. Het belangrijkste is wat mij betreft altijd of je jouw bezoeker ermee helpt. Met actuele content help je jouw bezoeker zonder meer. Omdat je nieuwe inzichten hebt, omdat er iets is veranderd, of gewoon omdat het niet verkeerd is een blogartikel na enige tijd eens opnieuw te verwoorden.

          Wel altijd als het ook echt nut heeft. Is het blog super evergreen content, dan valt er waarschijnlijk weinig te updaten of actualiseren. En dan moet je het dus ook niet doen.

          Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel Julien. Zakelijke blogs worden onderschat, maar net zo goed overschat ;-) Er zijn genoeg mensen die beweren dat je maar zoveel mogelijk moet publiceren omdat dat goed zou zijn voor je vindbaarheid. Het gaat alleen niet om de hoeveelheid, maar om kwaliteit. Je kunt iedere dag een of meerdere magere artikeltjes online slingeren, maar de kans dat je daarmee topposities in Google haalt is klein. Met goede inhoudelijke blogs kom je gegarandeerd een stuk verder. Kwaliteit boven kwantiteit. :-)

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt, er zijn veel bedrijven waar de tijd of capaciteit ontbreekt om aan de slag te gaan met blogs. Terwijl het aan de andere kant ook tijd kan besparen omdat ze online al antwoord geven op vragen die bij de doelgroep leven. 1x schrijven kan 100x vraag beantwoorden voorkomen.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.