Bij 2 recensies al sterren in Google- aan de slag met jouw recensies!

Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies!

Heb jij nu nog geen sterren in Google?

Oké, check het gelijk even (al je het nog niet weet): googel op je bedrijfsnaam of bedrijfsactiviteit en kijk of jouw bedrijf sterren heeft in Google. Is dat nog niet het geval, dan moet je toch echt eens aan de slag om recensies te krijgen in Google. De sterren worden sinds begin februari 2017 namelijk al vertoond bij 2 recensies. Dat heeft voor- en nadelen. In dit artikel lees je de voor- en nadelen en uiteraard meer over het fenomeen sterren in Google.

UPDATE 8 februari 2017: er zijn zelfs al sterren gezien bij bedrijven met 1 Google-recensie. Meer hierover als aanvulling onderaan dit artikel.

Van 5 naar 2 recensies

Voorheen had je 5 recensies nodig om de weergave van het gemiddelde in sterren weer te geven in Google. Deze sterren kwamen van jouw recensies in Google, via Google Mijn Bedrijf. Het was even hard je best doen om op te vallen door die sterren bij jouw bedrijfsvermelding. Je liep dan wel voor op veel concurrenten, want tot op de dag van heden zijn er nog weinig bedrijven die echt aardig wat recensies kregen. Er zijn enkele uitzonderingen, waaronder supermarkten en restaurants, die als vanzelf recensies lijken te krijgen.

Geen sterren bij 2 recensies in Google

In 2015 kreeg je geen sterren bij 2 recensies in Google

Met minder recensies al sterren?

Op 4 februari 2017 kwam er op Facebook een bericht voorbij van een trotse bedrijfseigenaar die de sterren in Google zag staan. Wat mij daarbij opviel, was dat er (3) achter de recensies stond. Er waren dus maar 3 recensies gegeven, terwijl er wel sterren waren ‘uitgedeeld’. Bijzonder, want ik wist dat de sterren werden weergegeven vanaf 5 recensies. Dat was ook reden om mijn klanten altijd aan te sporen om recensies te verzamelen.

Op onderzoek uit: hoeveel recensies heb je nu nodig?

Vrijwel tegelijk met deze “ontdekking” kwam op Twitter een bericht voorbij, waarin werd verwezen naar een artikel dat hier ook over gaat. Daar werd gerept over 3 recensies, ik vond het slim om eerst goed uit te zoeken of 3 het minimum was of dat misschien 2 recensies al voldoende waren. En ja hoor, even zoeken en ik kwam ze tegen:

Local Pack voor reclamebureau apeldoorn - nu vertoning sterren bij 2 recensies of meer

Ook voor je Knowledge Panel geldt dat 2 recensies nu voldoende zijn. Niet geheel toevallig checkte ik daarvoor de vermelding van reclamebureau Vlekkeloos. in Apeldoorn. Voor wie het niet weet: Vlekkeloos. ontwierp het logo van Letterzaken en doet veel grafische vormgeving voor mij. En voor hem houd ik ook de posities in de gaten. Dus checkte ik hoe zijn Knowledge Panel er nu uitziet:

Knowledge Panel Studio Vlekkeloos - nu ook sterren

En zie daar: 5 sterren uit 2 Google-recensies. Deze wijziging van Google heeft, zoals ik al aankondigde, zo zijn voor- en nadelen. Weeg ze zelf goed af voor jouw bedrijf.

De voordelen

De voordelen laten zich niet raden:

  • Je hebt sneller sterren bij jouw bedrijf in Google, dus;
  • Je valt sneller op in de lokale zoekresultaten

Je had ze zelf kunnen bedenken. Toch? 😉

De nadelen

De nadelen vind ik toch wel wat serieuzer:

  1. Je concurrenten krijgen makkelijker sterren in Google
  2. Je moet harder je best doen om op te vallen in de lokale zoekresultaten (meer recensies, hoger gemiddelde)
  3. Statistisch gezien zegt een gemiddelde gebaseerd op enkele recensies erg weinig

Waar het voorheen niet zo vanzelfsprekend was om sterren in de Local Pack te zien, gaat het nu algemener worden. Had jij al 5 of meer recensies, dan zullen je concurrenten nu sneller ook sterren hebben. Met meer bedrijven die sterren hebben, vallen die sterren minder gauw op en ben jij dus ook minder uniek meer. Dus moet je harder je best doen, want meer recensies en een hoog gemiddelde gaan dan het verschil maken.

Bouw nu aan je voorsprong

Je kunt concluderen dat jij nu nog harder aan de slag moet om je te onderscheiden van je concurrenten. Meer recensies en een zo hoog mogelijk gemiddelde, want dat gaat de factor worden waar je potentiële klanten op gaan letten. Als (bijna) iedereen sterren heeft, maak je het verschil met het aantal recensies en met het gemiddelde. Want als jij zou moeten kiezen tussen een bedrijf met een gemiddelde van 4,2 sterren en eentje met 4,8 sterren, welk bedrijf zou jij dan kiezen?

In dit voorbeeld is het verschil zelfs nog extremer. Welke rijschool zou jij kiezen uit de 3 lokale vermeldingen in de Local Finder?

Rijscholen in de Local Finder

UPDATE: zelfs 1 recensie met sterren

Bij wat zoekwerk op Google vond ik op 8 februari 2017 zelfs een bedrijf dat met 1 recensie al de sterren meekreeg. Of dit een experiment is of definitief, is nog afwachten. Dat er wat gebeurt rondom de Google-recensies is duidelijk. Heb jij toevallig ook sterren gezien bij bedrijven met 1 recensie? Laat het weten door de bedrijfsnaam in een reactie achter te laten.

1 Google-recensie en vermelding van sterren in de zoekresultaten

Aan de slag dus!

Je ziet het, werk aan de winkel. Bouw nu aan je voorsprong. Ga aan de slag om je recensies te ontvangen. Lees de twee artikelen die ik er al over schreef en doe er je voordeel mee:

Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google

Hoe verzamel je reviews op Google?

En, hoeveel recensies heb jij al op het moment? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan houden we het in de gaten met zijn allen!

6 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Tja, het nadeel van sterren bij 1 recensie lijkt me duidelijk. 1 klant (of zelfs niet eens klant) die een minder positieve recensie achterlaat en het ziet er niet best uit. In jullie geval lijkt het me verstandig om een keuze te maken: focussen op de combi Briljant Sanitair/Sanitaireiland (jouw 2e link) of beide onderhouden, dus ook Briljant Sanitair (de 1e link).

      In het eerste geval is het zaak om Briljant Sanitair te verwijderen uit Google Mijn Bedrijf. In het tweede geval zou ik aanraden om werk te maken van meer recensies voor Briljant Sanitair. Stel er desnoods een beloning voor in het vooruitzicht. Verloot iets, of geef iets weg waar jullie doelgroep iets aan heeft. Zorg ervoor dat er in ieder geval een aantal mensen getriggerd wordt om een recensie achter te laten.

      Nog vragen? 🙂

      Beantwoorden
      • Sandra
        Sandra zegt:

        Ik ben vandaag een campagne begonnen om meer reviews te krijgen. En morgen ga ik de briljant sanitair ui mijn bedrijf verwijderen. Had de plannen al liggen voordat ik dit artikel las.

        Beantwoorden
  1. Chris Rommers
    Chris Rommers zegt:

    Hee Nathan, en verhip, ik heb ook prijs: één review (van 5 sterren, pfew) en de sterren staan er. Google maar ’s op “Chris Rommers”. Of op “tekstschrijver Utrecht”, dat werkt namelijk ook. 😁

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Gefeliciteerd Chris. goed bezig tekstschrijver Utreg! En je bent op dit moment de enige die al een review heeft, dus uitbouwen die handel!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *