Wat is de click-through rate (CTR)?

De click-through rate (CTR) is het percentage gebruikers dat klikt op een bepaald resultaat in de organische of betaalde zoekresultaten. De gemiddelde CTR op het eerste organische zoekresultaat in Google is zo rond de 32,5% (2013), positie 2 krijgt gemiddeld 17,6%, positie 3 11,4%. Op de top 5 wordt gemiddeld zo’n 75% geklikt.

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Dit zijn de gemiddelde click-through rates voor de Google top 10 zoals gemeten door het inmiddels ter ziele gegane Chitika.

Let wel: een gemiddelde is natuurlijk maar een gemiddelde. Bij branded search zal de click-through rate op positie 1 hoger zijn. Wie naar een bepaald bedrijf zoekt, zal natuurlijk eerder op de website van dag bedrijf klikken in de zoekresultaten. Omdat die meestal op nummer 1 staat zal de click-through rate daarop al snel 60% of meer zijn.

Zowel SEO als SEA

De click-through rate geldt voor zowel SEO als SEA. Bij SEA is een hoge CTR natuurlijk belangrijk voor het slagen van je campagne. Bij SEO zal de click-through rate vooral afhankelijk zijn van de positie in de SERP, dus zal je focus vooral op hogere posities in de zoekmachine zijn.

Welke invloed heb je zelf op de CTR?

De click-through rate kun je zelf beïnvloeden met een duidelijke en aansprekende paginatitel en een sterke meta-omschrijving. Zelf je paginatitel en/of meta-omschrijving verbeteren? Gebruik de gratis SERP preview snippet tool.

Op de pagina van de tool vind je ook links naar de pagina’s om jou te helpen goede paginatitels en meta-omschrijvingen te schrijven.

Begrippenlijst