Algoritme-update

De zoekmachines (met name Google) passen hun algoritmes regelmatig aan. Hier zijn vele redenen voor te bedenken, het hoofddoel zal echter altijd zijn: de gebruiker van de zoekmachine de meest relevante zoekresultaten te geven voor zijn zoekopdracht. Omdat zowel het gebruik als de intentie van het gebruik van zoekmachines verandert, zullen ook de algoritmes moeten worden aangepast.

Deze algoritme-updates vinden bij Google enkele honderden keren per jaar plaats. Vaak is het effect ervan niet of nauwelijks te merken. Het effect is echter vaak wel dat er kleine verschillen ontstaan in de zoekresultaten. Je positie in de zoekmachines is dus nooit een vast gegeven.

Enkele keren per jaar wordt er een grote update uitgerold, waar Google zelf ruchtbaarheid aan geeft, of die door grote SEO’s worden ontdekt. Deze updates hebben vaak een merkbare impact en krijgen dan ook vaak namen mee. Zo zijn er de volgende algoritme-updates uitgerold:

  • Panda update (Farmer update)
  • Top Heavy update
  • Penguin update
  • Pirate update
  • Payday Loan update
  • EMD update
  • Caffeine update
  • Venice update
  • Hummingbird update
  • Venice update

Gezien de dynamiek in de wereld van internet, kunnen we nog vele kleine en grote algoritme-updates verwachten.

Begrippenlijst